Image Alt

Matkablogi

Lennot Turkish Airlinesilla – Istanbulin kautta maailmalle

Yhteistyössä Turkish Airlines ja Rantapallo

Kaksi päivittäistä lentoa Helsingistä Istanbuliin ja sitä kautta enemmän yhteyksiä ympäri maapallon eri maihin kuin millään muulla lentoyhtiöllä. Turkish Airlinesin tarjonta on aivan valtavaa. Me lensimme ensimmäistä kertaa Turkish Airlinesilla viime vuoden maaliskuussa, kun löysimme halvat lennot Johannesburgiin. Silloin kohteena oli. Laskeuduimme Etelä-Afrikan suurimpaan kaupunkiin ja suuntasimme siitä vuokra-autolla Krugerin kansallispuistoon. Marraskuussa lensimme toista kertaa Turkish Airlinesilla. Tällä kertaa yhteistyössä lentoyhtiön ja Rantapallon kanssa ja laskeuduimme nytkin Afrikkaan, mutta vaihteeksi Tansaniaan, Dar es Salaamiin. Jälleen suuntasimme safarille, mutta myös rantalomalle Sansibarille.

Turkish Airlines on valittu vuosina 2012-2016 Skytraxin kymmenen parhaan lentoyhtiön joukkoon. Vuonna 2017 sijoitus oli 12. Pääsääntöisesti turkkilainen siis kuljettaa hyvin tyytyväisiä asiakkaita, me mukaan lukien. Siinä missä moni yhtiö on jo monen vuoden ajan karsinut palveluitaan, Turkish Airlines tarjoilee edullisten hintojen lisäksi edelleen ne samat palvelut, joihin totuimme kymmenen vuotta sitten. Lennon hintaan kuuluu matkatavarat, sanomalehdet ja ruoat alkoholitarjoiluineen. Se mistä Turkish Airlines on erityisen tunnettu, on ruoan laatu. Allekirjoittanut on melkoinen nirso-niina, mutta tämän yhtiön lennoilla ruoka on aina ollut yllättävän hyvää.

Lento Helsingistä Istanbuliin kestää kolme ja puoli tuntia. Se on aika mukava aika olla koneessa. Siinä ehtii hyvin syödä ja katsoa yhden elokuvan. Turkish Airlinesilla on kaikki koneet suhteellisen uusia ja jokaisella paikalla on oma viihdeyksikkö, josta voi katsella elokuvia, tv-ohjelmia, kuunnella musiikkia tai vain seurata lennon etenemistä. Positiivista oli leffavalikoima, jossa oli hyvin uusimpia elokuvia. Tomilla oli valinnanvaikeus, vaikka lensimme turkkilaisella yhteensä neljä lentoa. Allekirjoittanut mieluummin nukkuu ja lukee kirjaa koneessa kuin katsoo elokuvia.

 

Ympäri maailmaa Turkish Airlinesin siivin

Turkish Airlines on perustettu vuonna 1933, jolloin yhtiö aloitti viidellä koneella. Nykyään Turkish Airlinesin laivastoon kuuluu yli 300 konetta ja lähivuosien aikana määrän on tarkoitus nousta yli 400:aan. Koneiden keski-ikä on verrattain alhainen, noin. 7 vuotta. Vuoden 2017 aikana Turkish Airlines kuljetti noin 65 miljoonaa matkustajaa.

Mikään muu lentoyhtiö maailmassa ei lennä niin moneen maahan kuin Turkish Airlines. Istanbulista yhtiöllä on 250 suoraa kansainvälisiä kohdetta 119:ssa eri maassa. Tällä hetkellä lennot Helsinki-Vantaalla lähtevät puolen päivän ja ilta kuuden aikaan. Maaliskuun 25. päivästä alkaen toinen päivittäisistä vuoroista lennetään laajarunkoisella koneella, jolloin kapasiteettia kuljettaa suomalaisia maailmalle on entistä enemmän. Runsaan reittitarjonnan lisäksi hyvää on myös edulliset hinnat. Euroopan kohteisiin Turkish Airlinesilla joutuu lentämään vaihdolla Istanbulin kautta, joten niihin tämä yhtiö ei välttämättä ole se paras vaihtoehto ellei sitten puhuta kohteesta, jonne suoria lentoja ei edes ole saatavilla. Kaukolentojen suhteen turkkilainen on kuitenkin huippu sekä valikoiman, että hintojen suhteen. Aasiaan pääsee moniin kohteisiin alle 500 eurolla ja Afrikkaan 500-700 eurolla. Lähi-idän lähtöhinnat pyörivät 250-350 euron nurkilla, joka ei todellakaan ole kallista. Halvimmat löytämäni lennot New Yorkiin maksoivat alle 300 euroa eli sekin suunta Turkkilaisella onnistuu. Tällä hetkellä kiinnostavimpia kohteita hintoineen Turkish Airlinesilla Helsingistä:

  • Kathmandu, Nepal alkaen 433 €
  • Ho Chi Minh City, Vietnam 456 €
  • Phuket, Thaimaa 491 €

 

Istanbul Atatürkin lentokenttä vaihtokenttänä

Sanottakoon, että ensitunnelmani Istanbulin kentästä viime vuoden maaliskuulta eivät olleet kovin hyvät. Lentomme lähti vanhalta puolelta, joka oli hyvin ruuhkainen, eikä netti toiminut. Tällä kertaa lentomme sekä Tansanian suuntaan että paluumatkalla Suomeen lähtivät paremmilta porteilta. Bussipaikoilta tosin, mutta se nyt ei kentällä odotteluun vaikuttanut. Ataturkin lentokentältä löytyy palveluita laidasta laitaan. Sieltä löytyy niin shoppailtavaa kuin paljon erilaisia ravintoloitakin. Tällä matkalla opimme jo hieman pitämään kentästä, vaikka wi-fin toimivuus oli edelleen haasteena. Meillä oli muutaman tunnin vaihtoajat ja ne sujuivat kentällä ihan mukavasti muutamissa kaupoissa kierrellen. Ruokailuun ei ollut tarvetta, kiitos Turkish Airlinesin hyvien lentokonetarjoiluiden. Pidemmälle vaihdolle voisin kuitenkin harkita sisäänpääsyn ostamista loungeen.

Ilmainen kaupunkikierros Istanbulissa

Me olemme molemmilla Turkish Airlinesin siivillä lennetyillä Afrikan reissuilla viettäneet vain 2-3 tunnin vaihdon Ataturkin lentokentällä. Pidempikään vaihto ei kuitenkaan olisi välttämättä huono, jos se sattuu päiväsaikaan. Turkish Airlines nimittäin tarjoaa ilmaisen kaupunkikierroksen, jos vaihtoaika on 6-24 tuntia. Meistä kumpikaan ei ole koskaan käynyt Istanbulissa, joten tämä olisi mielenkiintoinen pikavisiitti kaupunkiin.

 

TURKISH AIRLINESIN PLUSSAT

  • Tarjoilut erinomaiset
    • Hyvät ruoat
    • Juomatarjoilu
    • Sanomalehdet kuuluvat hintaan
  • Viihdelaitteet koneissa
  • Uudet koneet
  • Hyvät jalkatilat
  • Mannerten välisillä lennoilla lipun hintaan kuuluu 2 x 23 kg matkatavaroita
  • Käsimatkatavarat 8 kg
  • Edulliset lentohinnat
  • Monipuolisesti kohteita

Turkish Airlinesiltä löytyy myös hieman huumoria. Sen todistaa tubettaja Zach Kingin tähdittämä turvallisuusvideo, jota on katsottu Youtubessa jo yli 7 miljoonaa kertaa. Harvemmin näin tylsästä, mutta tärkeästä aiheesta onnistutaan saamaan niin kiinnostava.

 

TURKISH AIRLINESIN MIINUKSET

  • Ataturkin lentokenttä ei kaikkein miellyttävin vaihtokenttä.
  • Meillä oli Tansanian lennolla kolme lentoa neljästä bussipaikalla johtuen melko pienistä koneista.
  • EU-säädösten mukaiset korvaukset lentojen myöhästymisissä eivät päde kuin menomatkan HEL-IST lennolla.
  • Moniin pienemmän volyymin kaukokohteisiin lennetään kapearunkokalustolla (max lentoaika n.7h).

 

Meidän kokemukset Turkish Airlinesista ovat reippaasti plussan puolella. On käsittämätöntä, että lentokoneruokia voikin odottaa vesi kielellä ja matkalle voi ottaa mukaan käsittämättömät 2 x 23 kg matkatavaraa per nenä. Tulemme varmasti jatkossakin lentämään Turkish Airlinesilla sopivien lentojen sattuessa kohdalle. Dar es Salaamiin lensimme yhteistyössä Rantapallon ja Turkish Airlinesin kanssa.

Lue myös Passionate Traveller -blogista kokemukset Turkish Airlinesin lennosta.

 

Widen Your World

Seuraathan jo blogiamme:

Facebook | Bloglovin | Instagram | Twitter

Comments

  • 9.1.2018

    Olemme ”joutuneet” lentämään monta kertaa Turkishilla matkalla vähän eksoottisempiin kohteisiin Välimeren itä- tai etelärannalla tai Keski-Aasiaan tai Afrikkaan. Reitistö on tosiaan kattava.
    Lentokenttä on vaan ihan liian pieni nykyiselle liikenteelle ja pitkälti sen takia hankimme Dinersin, jolla pääsee kohtuuhinnalla ainakin yhteen loungeen tuolla kentällä ja saa juomat, pientä purtavaa ja etenkin aika kunnollisen wifin käyttöönsä.

    reply
  • 10.1.2018

    Lensimme ensimmäisen kerran viime syksynä Turkish Airlinesilla ja kokemuksemme ovat ihan samanlaiset. Ruoat ovat käsittämättömän herkulliset ja valikoima erikoisruokavalioista huikea! Aasiaan suuntautuvalla joulureissulla muistelimme asiaa kaiholla. Aika montaa yhtiötä on vuosien varrella tullut käytettyä, mutta mikään ei ole jäänyt näin positiivisesti mieleen. (paitsi huippu palvelu joissakin isommissa Aasian yhtiöissä)

    Täysin samaa mieltä olemme myös Ataturkin kentästä! Ei mikään positiivisin kokemus. Molemmilla kerroilla lennot lähtivät olivat myöhässä. Jatkoimme Istanbulista siis Montenegroon.

    Hyvää uutta vuotta 2018 teille ja paljon ihania ja turvallisia seikkailuja!

    reply
  • 10.1.2018

    Hyvin samanlaiset kokemukset myös minulla Turkish Airlinesista, tykkään siitä ihan mielettömästi ja mielelläni valitsen sen (tai Emiratesin) Afrikkaan suuntaan lentäessä. Ataturkin kentta on mielestäni aika karsea, en millään tavalla pidä siitä mutta viimeksi otimme pidemmälle vaihtoajalle juuri loungen joka ei paljoa kukkaroa rokottanut mutta oli miljoona kertaa mukavampi vaihtoehto.

    reply
  • Culture
    10.1.2018

    Lentoyhtiö on ihan ok. Kenttä taas täysin hanurista. Henkilökohtaisesti en kuitenkaan laita enää latiakaan tuon yhtiön lippuihin niin kauan kun maata hallitsee Erdoganin kaltainen diktaattori joka leipoo Turkista uutta egyptiä.

    reply
  • 10.1.2018

    Turkish Airlinesia on tullut harkittua useamman kerran, mutta vielä tässä vaiheessa en ole yksinkertaisesti valinnut sitä pidempien lentoaikojen takia (pääasiassa Tokioon). Kuitenkin varmasti varteenotettava vaihtoehto :). Ainakin businessluokassa taitaa olla oma kokki joillain lennoilla, mikä olisi varmasti hauska kokemus.

    reply
      • 15.1.2018

        Jos verrataan suoriin Finnairin täysihintaisiin lippuihin, niin tuo on selvästi halvempaa. Usko pois, olen laskenut aika monta eri reittiä Turkishilla ja muilla lentoyhtiöillä vaikka millä vaihdoilla, mutta loppujen lopuksi tuo ei tule halvemmaksi kuin oma Praha-pyrähdykseni, jonka yleensä teen x). Mutta kyllä se on ihan siinä ja siinä.

        reply
  • 10.1.2018

    Olen lentänyt Turkkilaisella matoilla 16 kertaa sekä Eurooppaan että Aasiaan. Reittiverkosto on kattava, ja tarjottava ruoka lentokoneessa hyvää – myös viinit. Henkilökunta suhteellisen ok. Lentokoneet eivät ole uusinta uutta, vaan löytyy myös ”väsyneitä” A321 ja A333 koneita. Sanoisin että huomattavasti paremmat koneet ovat Qatarilla ja Emiratesilla, joilla olen lentänyt useamman kerran – Qatarin myötä myös tarjonta Suomesta on lisääntynyt, eikä kotimainen pysty näiden perässä enää hinnoilla, palvelullaan eikä enää vanhalla kalustolla. Ataturkin kentää on aivan hirveä – noh Pariisi on vielä huonompi. Peruslounget ovat todella surkeita – mutta jos lentää Turkkilaisen business-luokassa niin tällöin käytössä on upea lounge. Ataturkin kenttä on liikenteen osalta myös todella ruuhkainen, ja usein on pitkät jonot kiitotielle (pisin odotus oli yli tunnin, kun oltiin jonossa sijalla 23.).

    Turkin poliittinen tilanne voi heijastella vaikutuksia miten Turkish Airlines jatkossa menestyy.

    reply
  • 18.1.2018

    Ensimmäinen TA -kokemus 3 vuotta sitten (Hki-Istanbul-Kathmandu) oli kaikkea muuta kuin miellyttävä. Istanbul-Kathmandu -välillä käytettiin konetta, jonka matkustamossa ei sijainnut yhtä ainoaa tv-ruutua, mistä olisi voinut seurata reitin etenemistä, puhumattakaan mistään viihteestä. Paluumatkalla kone oli tapansa mukaan jotain 7h myöhässä, vaihtoyhteydet menivät, ja uusien lippujen jonottaminen sekä TA:n määrittelemään yösijaan pääseminen olivat absurdi 12h:n sähläys. Vannoin, ettei enää koskaan Turkish Airlinesia, mutta halvat hinnat houkuttelivat samalle reitille nyt tammikuussa. Konetyyppi oli onneksi upgreidattu, ja ihan omat viihdejärjestelmät löytyi. Ruuasta ei jäänyt mitään erityistä mieleen, ihan tavallista lentokoneruokaa (mausteetonta ja rasvaista) minun makuuni.

    Lisättäköön vielä, että ainakin Hki-Kathmandu -reitille matkatavararajoitus oli 30kg/hlö eikä 2x23kg. Koska laukkujen määrästä ei puhuttu mitään (lipussa oli hämäävästi vain yksi laukun kuva), piti asia selvittää soittamalla – silloin selvisi, että laukkujen määrällä ei ole väliä, mutta yksikään laukku ei saa painaa yli 20kg. Eli ei hirveän selkeää informointia lentoyhtiön puolelta (liput oli ostettu suoraan TA:n sivuilta).

    reply
  • 10.2.2018

    Mulla on kokemusta Turkish Airlinesista muutaman vuoden takaa, kun lennettiin Turkkiin sillä. Mulle jäi ruoasta parhaiten mieleen se, että myös tunnin mittaisilla lennoilla Istanbulista Dalamaniin ja Mijasin kentältä Istanbuliin tarjoiltiin välipalat. Käytännössä se tarkoitti sitä, että kun sai tarjottimen eteensä, alkoi laskeutuminen ja ne kerättiin heti pois. Minä en ehtinyt saada lapsille ensimmäistäkään purkkia auki siinä ajassa, niin tungin vain kaikki hätäpäissäni laukkuuni. Hyvältä se välipala maistui sitten maan kamaralla taksimatkan aikana. Ja siis erittäin positiivinen kokemus, ja eväät olivat hyvät – nauratti vain se halu tarjota jotain siinäkin ajassa.

    reply
  • Auli
    13.3.2018

    Kun lentää Helsingistä Istanbuliin, on yön hotellissa ja jatkaa seuraavana päivänä Miamiin, lennot siis Turkish Airlinesilla, saako matkalaukun menemään suoraan Miamiin Helsingin lähtöselvityksessä?

    reply
  • Jari
    26.4.2018

    TA on tuttu parilta käynniltä Istanbulissa. Niistä reissuista jo aikaa, että en usko enää olevan vertailukelpoista. 🙂 En ole mikään suurkaupunkien pitäjä, mutta Istanbulista ja Bosporinsalmen alueesta pidän paljon. Kannattaa käydä.

    reply
  • Minna
    29.7.2018

    Olen menossa elokuussa Jordania Turkish Airlines kautta. Mulla vaihto kone Istanbulissa eli joudun odottaa noin 4 tuntia kentällä. Meneekö mun matkalaukku suoraan eli Helsingistä Jordanian vai pitääks mun tehdä check-in taas Istanbulissa?

    reply

Post a Comment

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit sed.

Follow us on