Image Alt

Matkablogi

Blogiyhteistyöt matkablogissa – ilmaisia matkoja ja pelkkää hehkutusta?

Aina ajoittain blogiyhteistyöt nousevat keskusteluun joko suoraan blogeissa tai Facebookin keskusteluryhmissä. Seurasin äskettäin tälläistä keskustelua ja päätin sen pohjalta tuottaa oman postauksen aiheesta. Tässä blogissa kun on ollut suhteellisen paljon yhteistyöpostauksia lähivuosina. Meille ne ovat tarjonneet upeita kokemuksia, joihin ei olisi muuten ehkä ollut mahdollisuuksia.

Monet blogien lukijat ovat yhteistöihin jo hyvin tottuneita, mutta osaa ne voivat häiritä ja jopa ärsyttää. Tähän blogiin ei ole ainakaan vielä jätetty sellaisia kommentteja, mutta koska 99,5% blogissa vierailevista lukijoista ei vierailustaan mitään viestiä, en voi tätä tietenkään tietää.  Tämä yhdestä julkisesta facebook-ryhmästä lainaamani teksti sai minut tarttumaan kynään tai siis tätä someaikakautta, kun elämme, niin läppäriin.

Mun on taas tosi hankala samastua blogistiin, joka ei joudu itse varaamaan eikä maksamaan matkaansa, päiväohjelmiaan ja huoneitaan, tekemään itsenäisiä päätöksiä, valitsemaan vierailemiaan nähtävyyksiä tai kokemaan majoituspaikkojen normaalia palvelua, johon ei ole vaikuttanut tieto siitä, että vieraana on vaikutusvaltainen blogisti.

Olemme tehneet viimeisen kolmen vuoden aikana monia blogiyhteistöitä, mutta yllä oleva teksti sopii oikeastaan vain yhteen matkaan. Se oli menneen syksyn Sveitsin reissu. Se oli täysin Sveitsin turistitoimiston suunnittelema. Minun piti vain saapua kohteeseen ja sen jälkeen seurata matkanjohtajaa. Kuulostaa siis perinteiseltä ryhmämatkalta. Erona vain, etten joutunut maksamaan matkasta. Tuo reissu oli aivan mahtava. Sen ohjelma oli kuin minulle tehty. Paljon upeita luontokohteita ja eläinten bongailua. Voisin hyvinkin kuvitella osallistuvani samanlaista ohjelmaa sisältävälle matkalle myös maksavana asiakkaana. Sain kirjoittaa matkasta ja kohteista vapaasti. En oikein tiedä miten postaukseni olisivat eronneet, jos olisin ollut reissussa ihan tavallisella ryhmämatkalla, jossa kaikki on etukäteen suunniteltu, jotta turistit saavat keskittyä vain matkasta nauttimiseen.

Graubundenin alueella Sveitsissä vaeltamassa.

 

Miten suurin osa tämän blogin yhteistöistä syntyy?

Meille tulee jonkin verran yhteistyöehdotuksia ja kutsuja blogi- tai lehdistömatkoille, mutta niistä iso osa on sellaisia, joihin emme lähde mukaan. Sen sijaan suuri osa yhteistöistä lähtee minun ja Tomin omasta aloitteesta. Löydämme kohteen, jossa haluaisimme vierailla ja otamme yhteyttä sopivaan tahoon. Suuri osa yhteydenotoista johtaa yhteistyöhön. Joskus se tarkoittaa alennusta matkasta, joskus ilmaista matkaa / majoitusta. Koska me itse usein valitsemme yhteistyökohteet, teemme myös kaiken selvitystyön itse. Kuinka pääsemme kohteeseen jne. Yleensä yhteistyö on vain pieni osa matkaa, kuten yksittäinen majoitus, ja muuten matkustamme, kuten kaikki muutkin omatoimimatkailijat – selvittäen kaiken itse.

Olen kuullut satunnaisesti kommentteja siitä, että bloggaajat kinuavat itselleen asioita ilmaiseksi. Oli sitten kyse tuotteista tai palveluista. Olen työskennellyt markkinoinnin parissa useita vuosia ja kuluttajabrändin ollessa kyseessä, nimenomaan toivoisin enemmän yhteydenottoja bloggaajilta, instagrammaajilta ja tubettajilta. Uskon, että moni markkinoija ihan rehellisesti toivoo fiksuja yhteydenottoja somevaikuttajilta. Fiksu yhteydenotto tarkoittaa sitä, että siinä kerrotaan kuinka brändi voi hyötyä yhteistyöstä ja miksi viestin lähettäjä on kiinnostunut juuri kyseisestä brändistä / palvelusta. Kun sisällöntuottaja itse on aloitteen tekevä osapuoli ja lähtökohtana on aito kiinnostus tuotetta tai palvelua kohtaan, on yhteistyö todennäköisesti mielekästä molemmille tahoille.

Kun puhutaan matkailuun liittyvistä yhteistöistä, on hyvin epätodennäköistä, että esimerkiksi hotelli, joka sijaitsee toisella mantereella, osaisi löytää suomalaisia matkablogeja ja kertoa heille kiinnostuksestaan yhteistyöhön. Silti sitä kiinnostusta usein on, jos bloggaaja voi osoittaa voivansa tuottaa hyödyllistä materiaalia some-kanaviinsa. Tänä päivänä harvoin enää riittää pelkkä blogi, vaan myös muut kanavat ovat tärkeässä roolissa. Etenkin Instagram on matkailualan yrityksille erittäin tärkeä markkinointikanava ja usein insta-kuvat ja seuraajamäärät instagramissa ovat jopa blogia tärkeämpiä. Näin olemme ainakin itse kokeneet, koska omalla insta-tilillämme on yli 10 000 seuraajaa ja yksittäiset kuvat tavoittavat tuhansia silmäpareja. Yksittäisen blogitekstin lukukerrat jäävät yleensä reilusti pienemmiksi, mutta ne sisältävät toisaalta huomattavasti moninkertaisesti informaatiota ja lukijat ovat sitoutuneempia. Blogiteksti jää myös elämään nettiin ja hyvällä hakukonenäkyvyydellä saavuttaa lukijoita vuosien ajan.

Ihana rantabungalowimme Melia Zanzibarissa.

Silversean risteilyllä.

 

Kohde ja matka bloggaajan mukaan

Ollessani Sveitsissä, sähköpostiini kilahti kutsu myös toiselle blogimatkalle. Sen ohjelma sisälsi balettia, museoita ja hienoja ravintoloita. Matka olisi ollut täysin ilmainen ja osa ohjelmasta oli periaatteessa kiinnostavaa. Se suuntautui kaupunkiin, jossa en ollut koskaan vieraillut ja maahan, jossa olin käynyt viimeksi lapsena. Kieltäydyin kuitenkin matkasta, koska en kokenut, että se olisi minua varten. Ohjelma ei ollut sellaista, mistä minun olisi luontevasti helppo tuottaa tekstiä. Tottakai olisi periaatteessa ollut kiva ottaa ilo irti ilmaisesta matkasta, mutta koen myös suurta velvollisuutta näistä yhteistöistä.

Haluan antaa vastinetta niitä tarjoaville tahoille ja jos tiedän, etten siihen pysty, en myöskään halua ottaa kyseistä yhteistyötä vastaan. Samaan aikaan en myöskään halua lähteä tuottamaan blogiin aivan erilaista sisältöä, kuin mihin te siellä ruudun toisella puolella olette tottuneet, puhumattakaan siitä, että vääntäisin väkisin jotain tekstiä vain yhteistyön takia. Jos olet seurannut tätä blogia pidemmän aikaa, tiedät, ettei täällä pahemmin ole mitään juttuja museoista, teattereista tai hienoista ravintoloista. Ei vaikka sellaisissakin tulee käytyä. En koe niistä kirjoittamista luontevaksi.

Grand Hotel Oslon sviitti.

Khulu Ivory Lodgen safariajelulla.

 

Saavatko bloggaajat erikoiskohtelua?

Kyllä ja ei. Riippuu ihan kohteesta, mutta kyllä me olemme saaneet välillä erityiskohtelua. Olemme myös sanoneet, että toivomme voivamme olla paikalla aivan kuin ketkä tahansa vieraat, jotta voimme kirjoittaa kokemuksestamme ja kohteesta realistisen kuvauksen. Meidän kohdallamme erityiskohtelu ei ole tarkoittanut koskaan shampanjapulloja huoneessa tai muuta ”lahjontaa”. Sen sijaan olemme saaneet usein perushuonetta paremman huoneen, safarilla oman auton ja kuljettajan käyttöömme ja esimerkiksi suoran kontaktin, johon olla yhteydessä, jos tarvitsisimme kuvia varten ”mitä tahansa”. Joskus hotellit vetävät nämä kieltämättä aivan överiksi, kuten tapahtui Etelä-Afrikassa Beverly Hills hotellissa tai Grand hotel Oslossa, kun meidät sijoitettiin sviittiin. Mutta toisaalta – niistä saa kyllä silloin kivaa materiaalia blogiin ja some-kanaviin. Valitettavasti vain emme pysty silloin kertomaan miltä perushuoneet näyttävät, joka olisi suurimmalla osalle lukijoista kuitenkin ehkä se realistisempi tarve. Välillä olemme miettineet, että tällaisessa tapauksessa pyytäisimme nähdä myös perushuoneen, mutta toistaiseksi emme ole sitä vielä toteuttaneet, koska aika on aina rajallista.

Yleensä olemme ”blogimatkoilla” kuitenkin kuin ketkä tahansa vieraat, mutta otamme huomattavasti enemmän kuvia. Esimerkiksi Silversean risteilyllä saimme lempinimen ”camera people”, koska olimme ainoat laivan vieraista, jotka kulkivat joka paikkaan vähintään yksi järkkäri kainalossa. Sellaista blogimatkoilla on. Pakko olla jatkuvasti valmiudessa, ottaa paljon kuvia ja myös panostaa kuvauskalustoon. Matkan jälkeen kuvien valitsemiseen ja käsittelyyn saa useampaa blogipostausta varten kulumaan helposti kokonaisen työpäivän verran aikaa. Meillä Tomi vastaa nykyään suurimmaksi osaksi kuvaamisesta matkoilla ja onneksi lähes 100 %:sesti kuvien käsittelystä kotona. Tekstin tuottamiseen kuluu minulta helposti pitkän postauksen kohdalla parikin arki-iltaa. Usein käytämme siis yhteistyöpostauksen tuottamiseen matkan jälkeen jopa kahden työpäivän mittaisen ajan.

Lion Sands Narina Lodgen upea majoitus.

Lion Sands Narina Lodgen upea majoitus.

Lion Sands Narina Lodgen upea majoitus.

 

Onko yhteistyöpostaus epäuskottavampi kuin ilman sponsorointia kirjoitettu postaus?

Onhan tämä riski tottakai olemassa. Haluan kuitenkin uskoa, että suurin osa meistä suomalaisista matkabloggaajista on ihan rehellistä porukkaa. Te lukijat olette meille bloggaajille oikeasti ihan todella tärkeitä. En minä ainakaan haluaisi ottaa sitä riskiä, että suosittelen jotain hotellia, vaikka se olisi aivan surkea. Olisi aivan kamalaa, jos joku teistä lukijoista sitten varaisi sen suositukseni perusteella ja pettyisi pahasti. Onhan tähän tietenkin riski olemassa joka tapauksessa, koska ihmiset pitävät niin eri asioista. Olen kuitenkin pyrkinyt minimoimaan riskit pettymiseen sillä, että teen yhteistöitä vain sellaisten palveluntarjoajien kanssa, joiden taso on niin korkea, ettei tarvitse pettyä. Silti joskus tapahtuu jotain ennakoimatonta, kuten yhteistyöpaikan safariteltasta löytyy skorpioni ja käärmekin luikertelee vastaan. Nämä ovat asioita, joista on mielestäni pakko kertoa, vaikka markkinointia työkseni tekevänä ymmärrän hyvin, ettei se ole ihan parasta mainosta kyseiselle paikalle. Koen kuitenkin olevani niin suuressa vastuussa teitä lukijoita kohtaan, etten voi jättää kertomatta tuollaisia asioita.

Uskokaa tai älkää, mutta moni yritys myös toivoo, että bloggaaja kertoo rehellisen mielipiteensä. Tottakai samalla toivotaan, että siitä tuotteesta pidetään ja kyseinen sisällöntuottaja ja siten hänen seuraajansa kuuluvat tuotteen kohderyhmään. Se on vähän niin kuin sisältömarkkinoinnin koko idea.

Kun johonkin paikkaan on tyytyväinen, siitä kirjoittaa erittäin mielellään, oli sitten kyse yhteistyöstä tai ei. Loppujen lopuksi ero postauksen tyylissä ja sisällössä saattaa olla vain siinä onko siinä merkintää yhteistyöstä vai ei. Tässä kaksi esimerkkiä:

Rauhaa ja rentoutumista adults only hotellissa Ei yhteistyö

Luksustelttailua Tansaniassa Asilia African tyyliin Yhteistyö

 

BLOGIYHTEISTYÖSTÄ YRITYKSEN EDUSTAJALLE

  • Tutustu bloggaajaan ja hänen sisältöönsä. Mieti sopiiko palvelusi / tuotteesi juuri kyseiseen blogiin.
  • Tutustu bloggaajan somekanaviin. Katso kuinka paljon facebook-julkaisuilla / instagram-kuvilla on tykkäyksiä ja kommentteja. Numerot kertovat paljon, mutta lue myös kommentteja.
  • Kerro mahdollisimman tarkasti millaista yhteistyötä haluat (kuinka monta postausta, linkitykset, ajankohta), mutta muista, että bloggaaja päättää itse lopullisesta sisällöstä.
  • Arvosta bloggaajan tekemää työtä. Blogia ja some-kanavia on rakennettu usein vuosia. Niihin on panostettu aikaa ja usein myös rahaa esimerkiksi kamerakaluston muodossa. Älä siis aliarvosta sisällöntuottajaa, vaan tarjoa reilua palkkiota tai kysy bloggaajalta hänen hintapyyntönsä. Jos kyse on matkasta, voi bloggaaja joutua ottamaan päivätöistä palkatonta lomaa. Muista, että suurin työmäärä tehdään usein vasta matkan jälkeen.
  • Piilomainonta on kiellettyä.

 

BLOGIYHTEISTYÖSTÄ BLOGGAAJILLE

  • Pikavoittoja harvemmin jaetaan blogimaailmassa. Suurimmalla osalla meistä bloggaajista vakituisen lukijakunnan muodostamiseen menee aikaa. Blogia ei kannata aloittaa, jos sen avulla tavoittelee vain ilmaisia matkoja. Bloggaamisesta pitää nauttia kirjoittamisen vuoksi. Vie pitkän aikaa löytää lukijat ja insta-seuraajat. Jo pelkästään google-näkyvyyden muodostumiseen menee yleensä useampi kuukausi. Ole reilu yhteistyökumppaneita kohtaan ja ota yhteyttä vasta, kun näet google analyticsista, että blogissa vierailee muitakin kuin kaverit ja sukulaiset.
  • Keskity siihen, mitä voit tarjota yhteistyökumppanille, älä siihen, mitä itse hyödyt.
  • Blogimatkat eivät yleensä ole mitään lomailua, vaan ainakin itse suhtaudun niihin kuin olisin töissä. Tottakai erittäin mukavissa töissä, mutta silti siinä missä peruslomamatkalla voisi vain rentoutua, joutuu yhteistöiden eteen tekemään töitä; ottamaan kuvia, muokkaamaan niitä, julkaisemaan insta-storieseja ja insta-kuvia. Yleensä varsinainen kirjoitusvaihe on sitten kotona matkan jälkeen ja siihen kuluu aikaa, kun sen haluaa tehdä huolella.
  • Erikoistu. Pienempikin yleisö on arvokas, jos se on selvästi kohdistettua. Onko sinulla jokin vahvuus tai tietty kulma blogissasi. Korosta sitä ja mieti yhteistöitä sen pohjalta. Meidän blogissamme tälläisiä ovat safarimatkat ja risteilyt.
  • Lue myös London and Beyond -blogin artikkeli Voiko matkabloggaamisella elättää itsensä Suomessa?

 

Kuningaspingviini yhdyskunta Falklandinsaarilla Silversean risteilyn yhteydessä.

Meille blogiyhteistyöt ovat antaneet aivan valtavasti upeita kokemuksia. Olemme päässeet mm. hienoille risteilyille, safarikohteisiin ja hienoihin hotelleihin. Kuten yllä kirjoitin bloggaajille suunnatuissa ohjeissa, on se kuitenkin erilaista lomailua. Jo pelkästään yhden instagram-kuvan ottaminen, muokkaaminen, kirjoittaminen ja julkaisu, vie helposti tunnin, parikin. Saapuessamme uuteen hotelliin, vie kuvausoperaatio jalustan kanssa aikaa. Jos saavumme pimeällä, täytyy seuraavana päivänä huone siivota kuvauskuntoon ennen kuvia. Tunnustan satunnaisesti stressaavani jonkin verran yhteistöistä matkalla, mutta joka kerta ne ovat antaneet enemmän kuin ovat ottaneet. Meille yhteistyöt ovat mahdollistaneet taloudellisesti myös enemmän matkustamista kuin ilman yhteistöitä. Se taas tarkoittaa enemmän ja monipuolisempaa sisältöä tänne blogin puolelle. Loppujen lopuksi matkablogissa – oli kyseessä sitten yhteistyöpostaus tai ei – on kyse unelmien ja inspiraation luomisesta.

Olen perjantaina 19.1.2018 Matkamessuilla puhumassa blogiyhteistöistä Rantapallo-lavalla klo 16:30 – 17:00 Pako Arjesta -blogin Jerryn kanssa. Tule kuuntelemaan!

 

Miten sinä suhtaudut blogiyhteistöihin? Saako bloggaaja hyötyä blogistaan?

 

Seuraathan jo blogiamme:

Facebook | Bloglovin | Instagram | Twitter

Comments

  • 1.1.2018

    Hyvä postaus! Olen itse pohtinut myös vastaavan kirjoittamista. Kun itse toimii molemmilla puolilla, kirjoitan blogia ja vastaan töissä blogiyhteyksistä, niin aiheesta olisi ihan tosi paljon sanottavaa. Sitten kun olisi vielä aikaakin. Yhden postauksen kirjoittaminen vie niin suuren osan vapaa-ajasta, että hyvä jos kaikista matkoista ehdin kirjoittaa, saati sitten vielä näitä ”olisipa kiva kirjoittaa tästäkin” -aiheista 🙂 Puhutaan kuitenkin harrastuksesta, eikä työstä.

    Mutta hyviä pointteja nämä kaikki! Bloggaajan listasta painottaisin erityisesti tuota keskittymistä siihen, mitä firma saa, eikä siihen, miten itse haluaa hyötyä. Vasta sitten kannattaa ottaa yhteyttä firmaan, jos oikeasti on annettavaa myös takaisin ja jo ennakkoon osaa kertoa alustavan suunnitelman. Kokemustahan ei voi ennakoida, mutta näkyvyyden elementit voi silti jo hahmotella.

    Ja blogipostaushan on jonkun yksittäisen ihmisen omakohtainen kokemus aiheesta, eikä mikään absoluuttinen totuus. Sehän on positiivinen kirjoitus vain niille, jotka kokevat kyseisen ihmisen olevan samantyylinen matkaaja kuin itse. Täysin eri aaltopituudella olevalle matkaajalle kirjoitus voi olla jopa vahvistus siihen, ettei paikka ainakaan ole häntä varten. Ja skorpionit ja käärmeet huoneessa on minusta hyvä tiedostaa jo ennen matkaa. Sellaiseen törmääminen on paljon miellyttävämpää, jos olet varautunut siihen henkisesti 🙂

    Äh, tästä olisi niin paljon sanottavaa. Ehkä vielä joku päivä jatkan aiheesta blogin puolella 😀

    reply
  • 1.1.2018

    Kiitos mielenkiintoisesta, asiallisesta postauksesta. Kiinnostaisi vielä tietää, millaisia lukijamääriä pitää olla, että kannattaa edes yrittää yhteistyötä? Itse olen vasta vuoden harjoitellut enkä ole tuohon vielä kypsä. Ainoa mitä käytän ajoittain on, että kysyn saako hotellista tehdä postauksen ja laitan jonkin esimerkin aiemmista kirjoituksista mukaan. Toki vastauksen tietää ennakkoon, mutta ei noista tunnusteluista ainakaan haittaa ole. Itse olen valinnut sementiksi halvat (eläkeläisten) luksusmatkat. Lukijakunnan kasvattaminen tosin ei ole osaamisaluettani vaikka jutut ovat mielestäni ihan riittävää tasoa. Millä ihmeen ilveellä kannattaisi edetä? Seurustelu blogistikollegojen kanssa ei auta siinä asiassa eikä Facebookiinkaan meinaa saada tykkääjiä. Vaikka teen tätä harrastuksena, jokin edistys innostaisi entistä enemmän.

    reply
  • 2.1.2018

    Tosi hyvä kirjoitus valaisee varmasti monelle asiaa paremmin 🙂

    reply
  • Eki
    2.1.2018

    Maksatko verot näistä eduista?

    reply
  • 2.1.2018

    Kiitos että avasit aihetta! Lukijana asialliset yhteistyöpostaukset eivät minua haittaa lainkaan, mutta ne epäaidot mainokset joissa matkan/majoituksen kustantaja on selvästi sanellut koko postauksen jo ennakkoon saavat silmät pyörähtämään 360 astetta..
    Uudehkona (matka)bloggaajana on kiva myös kuulla kokeneemmilta mitä yhteistyöt oikeasti tarkoittavat ja mitä niiltä voi odottaa. Tällä hetkellä sähköpostiin kilahtelee ajoittain valitettavan epämääräisiä yhteistyötarjouksia, mutta niitä osuva projekteja odotellessa!

    reply
  • 2.1.2018

    Huikea postaus! Kansainväliselle yleisölle kirjoittaessa en ole itse koskaan kuullut omia lukijoitani häiritsevän, että teen yhteistöitä. Muualla maailmassa blogeilla tienaaminen on jotenkin normaalimpaa kuin suomalaisten mielissä.

    Ja voin kyllä täysin samaistua tuohon pienoiseen lisästressiin, joka yhteistyöhön aina liittyy. Esim. joulukuussa tein niinkin yksinkertaisenkuuloisen yhteistyön kuin ravintola-arvostelun. Kuutta ruokalajia kuvatessa, arvioidessa ja ihmetellessä paikanpäällä menneiden parin tunnin lisäksi editoinnin ja tekstin tuottamiseen meni reilusti yli työpäivän, jopa parin verran aikaa. Siitä on kyllä ”ilmainen lounas” kaukana, vaikka ihana kokemus olikin!

    Toivottavasti teette huikeita yhteistöitä tänäkin vuonna!

    reply
  • 3.1.2018

    Samoja keskusteluja seuranneena minua häiritsee kaikkein eniten juuri ajatus, että minulla on matkablogi, antakaa minulle ilmaisia matkoja. On aivan sama, onko blogilla lukijoita, onko bloggaajalla annettavaa, mutta kun joku muukin on saanut. Tästä tahtoisin avautua, mutta toistaiseksi on jäänyt tekemättä. Tässä kun muutkin -ajattelussa unohtuu, että yhteistöitä tekevät blogit ovat tehneet usein vuosien pohjatyön ennen minkäänlaista muuta hyötyä kuin oma mielihyvä ja satunnaiset ihanat kommentit ja palautteet.

    reply
  • 3.1.2018

    Tosi hyvä postaus! 🙂 Itse olen matkabloggaajana melko uusi, enkä ole matkablogin myötä juuri tehnyt yhteistöitä. Sen sijaan kirjoitan toistakin blogia, jonka tiimoilta olen tehnyt useita kaupallisia yhteistöitä ja ilman muuta niissä oletuksena on, että kumpikin osapuoli hyötyy yhteistyöstä! Ja on tosiaankin työtä ottaa hyvät valokuvat, käsitellä ne, nostaa yhteistyöt esille somessa ja kirjoittaa blogitekstit. Mielenkiintoisia yhteistöitä ollut teillä, jään mielenkiinnolla seuraamaan missä kaikkialla reissaatte tänä vuonna!

    reply
  • 3.1.2018

    Moi. Tosi kiva lukea juttua aiheesta näin digital nomadina, kun tavoite olisi rahoittaa elämää osin myös bloggaamalla. Olisi mielenkiintoista tietää saatteko yleensä vastauksen kun otatte (olettaisin että ensin mailitse) yhteyttä varsinkin ulkomaalaisiin toimijoihin? Muutama kokeilu meillä on jo ollut mutta vastausta ei ole saatu. Tosin ne on ollut enemmänkin tiedusteluja ja aika lyhyellä varoajalla. Myyntikirjettä valmistellaan paremmmaksi, jahka on tarjota myös vastikkeellista näkyvyyttä enemmän. Hyvä targetti tuo 5-10k kävijää sivulla mut Instan seuraajamäärän kasvattaminen tuntuu todella haastavalta vaikka tykkäyksiä tuleekin hyvin kuville.

    reply
  • 6.1.2018

    Hyvä aihe, minua yhteistyöasioissa ärsyttää se kun jotkut käyvät kirjottamassa keskustelupalstoille että kaikki matkabloggaajat matkustavat ilmaiseksi. Vaikka asia ei ole näin, meitä harrastebloggaajia on myös paljon jotka ostamme kaikki matkat itse ilman sponsoreita. On liian helppo saada kuva että kaikille matkat ovat ilmaisia ja siksi toivonkin että bloggaajat mainitsisivat heti alussa onko matka (tai vaikka vaate/kosmetiikka) yhteistyö. On yhä bloggaajia jotka jättävät yhteistyömaininnan merkkaamatta, mutta matkabloggaajissa harvemmin. Muuten itse kyllä hyväksyn mainokset, mutta ylikehumista en kuitenkaan ymmärrä jos postauksessa joka toinen sana on samaa kehumista tai jos postauksessa pomppaa suuri mainosbanneri eteen

    reply
  • Enni
    7.1.2018

    ”Meidän kohdallamme erityiskohtelu ei ole tarkoittanut koskaan shampanjapulloja huoneessa tai muuta “lahjontaa”. Sen sijaan olemme saaneet usein perushuonetta paremman huoneen, safarilla oman auton ja kuljettajan käyttöömme.” Hassua ettet pidä näitä ”lahjontana.” Kyllä itse ainakin arvostan enemmän huoneluokan korotusta tai omaa kuljettajaa kuin shampanjapulloa…

    reply
  • 8.1.2018

    Hyvä ja selventävä postaus, vaikka mielestäni antaa vieläkin liian siloitellun kuvan bloggaajan työmäärästä. Teillä menee kokeneina konkareina blogipostauksen kuvien valitsemiseen ja käsittelyyn matkan jälkeen vieläkin tunteja, mutta siinä vaiheessa, kun kameran asetuksia ja kuvankäsittelyä vasta opetellaan, aikaa menee vielä paljon enemmän. Puhumattakaan siitä, kuinka paljon aikaa ja vaivaa on vaatinut Insta-tilinne seuraajamäärien kasvattaminen – ei 10 000 seuraajaa itsestään, eikä pelkästään hienoja kuvia postaamalla tule. Pitäisi olla itsestään selvää, ettei kukaan bloggaaja halua vaarantaa vaivalla rakennetun blogin ja blogiyleisön menettämistä kirjoittamalla valheellisia juttuja, vaikka kyse olisikin yhteistyöstä. Mutta valitettavasti tuntuu olevan niin, että tämän ymmärtää selvästi, kun itse kokeilee. ”Ilmaiset” matkat eivät todellakaan tule ilmaiseksi 😉

    reply
  • 13.11.2018

    Todella hyvä kirjoitus, kiitos tästä! Tässä oli juuri sellaista konkreettista tietoa, mitä en ole tahtonut löytää muista matkabloggaamisella tienaamisesta kirjoitetuista jutuista. Itse olen täysin harrastelijabloggaaja, eikä lukijamäärät oikein riitä edes yhteistyöpostauksista haaveiluun, mutta oli kiva saada käsitys miten yhteistyöt käytännössä voivat toimia.

    reply
  • 21.1.2019

    Hyvä kirjoitus! Itsellekin kirjoittelu on harrastus ja vaikka olen avoin yhteistöille, niin en ole vielä sellaiseen yhteistyöhön törmännyt, että olisin sen toteuttanut, toki tarjouksiakin on tullut vasta pari… Sitä vastoin olen kyllä kirjoittanut yksittäisistä kohteista ilman yhteistyötä. Ja sen kautta taas olen saanut palautetta, että miksi en kerro avoimesti, että kyseessä on yhteistyö, jos niin kovasti kehun yritystä. 🙂
    Aina ei voi nähtävästi olla kaikille mieliksi.

    Teillä on ihana blogi ja olen ihan superfani. Juuri niin sen pitää mennä, että kirjoittaa juuri sellaista tekstiä, jonka takana voi seistä toistekin.

    reply

Post a Comment

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit sed.

Follow us on