Image Alt

Matkablogi

Trump ja Air Force One Helsingissä 2018 – vähän Putiniakin

Pari viikkoa sitten oli lentokonespottaajan onnenpäivät kun kaksi suurvaltojen johtajaa vierailivat Helsingissä. Itse herroihin tai heidän tekemisiinsä en ota sen enempää kantaa vaan keskityn tässä nimenomaan heidän ympärillä pyörivään mielenkiintoiseen kalustoon.

Kiitotie 15/33 oli kokonaan suljettu kun arvovieraiden koneet pysäköitiin keskelle sitä.

 

Ulkopuolisen silmään erityisesti Yhdysvaltojen presidentin liikkuminen Yhdysvaltojen ulkopuolella vaikuttaa logistiselta painajaiselta, vaikkakin kaikki on tarkasti koordinoitua toimintaa. Se määrä, mitä erilaista kalustoa ja henkilöstöä presidentin liikkumiseen liittyy on valtava.  Tapaamista edeltävällä viikolla C-17 Globemaster kuljetuskoneet olivat tuttu näky Helsinki-Vantaalla. Niitä taisi parhaimmillaan käydä jopa neljä saman päivän aikana. Ja nyt vierailun jälkeen samaiset kuljetuskoneet ovat luonnollisesti hakeneet tuomansa tavarat pois. Kovasti olisin toivonut, että edes yksi isompi C-5 Galaxy kuljetuskone olisi täällä käynyt, mutta valitettavasti näin ei käynyt.

C-17 Globemaster

 

Näiden isojen kuljetuskoneiden uumenissa Helsinkiin tuotiin esim. presidentin autosaattueessa käytetyt salaisen palvelun autot, mukaanlukien itse presidentin auto(t) ”The Beast”. Näitäkin autoja käytetään samassa letkassa kaksin kappalein turvallisuussyistä. Jopa autojen rekisterikilvet ovat identtiset, ettei sen perusteella voi tietää kummassa autossa presidentti matkustaa.

Autosaattueessa käytettävien autojen lisäksi Suomeen tuotiin paljon muutakin autokalustoa. Esim. koneiden tankkaukseen käytetyt tankkiautot tuotiin kuljetuskoneilla, en tiedä oliko omat polttoaineetkin mukana vai kelpasiko kuitenkin suomalaiset polttoaineet. Jos kelpasi niin varmasti sekin ensin tarkkaan tutkittuna.

Myös vähintään yksi helikopteri oli tuotu paikalle, VH-3D Sea King. Tällaisella helikopterilla presidentti normaalisti kulkee Valkoisen talon ja  Andrewsin lentotukikohdan välillä lähtiessään tai saapuessaan Air Force Onelle. Tällöin kopterin kutsukoodi on luonnollisesti Marine One.

VH-3D Sea King

Vierailun kohokohta itselleni oli tietysti Air Force Onen näkeminen. Termi ”Air Force One” itseasiassa tarkoittaa konetta jonka matkustajana on itse presidentti, ei niinkään juuri tiettyä konetta. Nykyään tällä termillä kuitenkin yleisesti tarkoitetaan Boeing 747-200B (VC-25A) konetta jolla presidentti matkustaa lentomatkansa. Näitäkin koneita on luonnollisesti kaksin kappalein, koska kaikkeenhan pitää varautua. Näitä kahta konetta tuskin näkee samaan aikaan missään muualla kuin juuri tuolla Andrewsin lentotukikohdassa Marylandissa. Toinen kone on aina kuitenkin jossain lähettyvillä kaiken varalta. Helsingin tapaamisen aikana tämä toinen kone oli Tallinnassa. Koneet ovat identtisiä keskenään, mutta nämä pystyy sentään erottamaan toisistaan pyrstössä olevasta ”rekisterinumerosta”. Trumpin Helsingissä käyttämä jumbo oli pyrstönumeroltaan 29000 kun taas Tallinnassa olleen koneen pyrstönumero oli 28000.

Air Force One on ehkä tunnetuin yksittäinen lentokone ja senkin takia sen näkeminen oli hieno kokemus. Edellisen kerran kyseinen kone on käynyt Helsingissä yli 20 vuotta sitten 1997, kun Bill Clinton tapasi Boris Jeltsinin. Koneyksilö oli tuolloin muuten juuri sama (29000) kuin nyt Trumpilla. Jotenkin hämärästi muistan silloinkin nähneeni koneen, mutta silloin ei vielä valokuvaus kiinnostanut, joten sen kummempia muistoja ei siitä visiitistä ole. Harvinaista herkkua siis kyseisen koneen vierailut näillä nurkilla.

Uudet Air Force Onet tilauksessa

Presidentin kone eroaa sisustukseltaan ja erityisesti kommunikaatio- ja puolustusominaisuuksiltaan merkittävästi siviilikoneista. Koneessa on tilaa n. 370 neliötä kolmessa kerroksessa. 26 hengen miehistön lisäksi kyytiin mahtuu n. 70 matkustajaa. Presidentillä on tietenkin hulppeimmat tilat, oma makuuhuone, toimisto ja neuvottelutiloja. Kone pystyy puolustautumaan sähkömagneettiselta pulssilta, raketti -ja ydinaseiskulta. Se on myös mahdollista tankata ilmassa, joten kantama on periaatteessa ääretön. Käytännössä ei ehkä kuitenkaan. Yhdellä tankkauksella pystyy lentämään ihan kunnioitettavat 13000km, ottaen huomioon koneen iän. Nykypäivän koneille tuo nyt ei ole kovin kummoinen lukema.

Nämä kaksi jumbojettiä ovat olleet Yhdysvaltojen presidentin käytössä vuodesta 1990.  Koneet alkavat siis olla jo melko iäkkäitä ja käyttökustannukset korkeita. Lentotunteja tosin kyseisillä yksilöillä on vain murto-osa verrattuna samanikäisiin siviilikoneisiin. Matkustajapuolella näin vanhoja jumboja on enää käytössä kourallinen (British Airways ja KLM). Uusia presidentillisiä koneita ollaankin oltu tilaamassa jo vuosia ja kaikenlaisen vääntämisen jälkeen kaksi uutta Boeing 747-8 konetta onkin vihdoin tilattu. Viimeisimpänä Trump otti pian presidentiksi valintansa jälkeen kantaa siihen miten koneet voivat maksaa niin paljon, kun budjetti kahden koneen osalta oli noussut jo 4-5 miljardiin dollariin. Säästöksi keksittiinkin sitten ostaa kaksi jo valmista, mutta käyttämätöntä konetta, jotka lähivuosina sitten rakennetaan presidentin tarpeisiin sopivaksi. Venäläinen Trans-Aero oli tilannut nämä koneet, mutta mentyään konkurssiin, se ei niitä koskaan ehtinyt saada käyttöönsä. Uusi Air Force One 747-8 (VC-25B) pitäisi olla presidentin käytössä vuoden 2024 lopussa. Trump haluaisi myös muuttaa koneiden klassista väritystä joka on ollut käytössä presidentin koneessa 1960-luvun alusta. Itse tykkään tuosta klassisesta ja erittäin hyvin tunnistettavasta tyylikkäästä värityksestä. Saa nähdä millainen mahdollinen uusi väritys tulee olemaan.

Presidentin jumbon lisäksi Helsinkiin saapui myös kaksi pienempää Boeing 757-200 malliin perustuvaa C-32 konetta. Ja kolmas tällainen suuntasi Tallinnaan. Yhdysvaltain varapresidentti käyttää normaalisti näitä koneita ja satunnaisesti myös itse presidentti, jos oma jumbo on kohdekentälle liian iso. Toisella näistä koneista Helsinkiin saapui  ”ulkoministeri” Mike Pompeo.

Venäjän presidentin matkustuslaivasto tuntemattomampi

Sitten ne venäläisten koneet. Niistä on kovin paljon vähemmän kerrottavaa. Aivan samanlaista glamouria ja amerikkalaistyylistä pitkää historiaa ei Venäjän presidentin koneisiin tunnu liittyvän. Tai ainakaan tietoa ei ole helppo löytää. Venäjälläkin on selkeästi aina luotettu oman maan tekniikkaan. Nykyinen Putinin ja myös muiden ylimpien virkamiesten käyttämä kone on Iljushin IL-96-300PU. Tätä konetyyppiä ei aikojen saatossa ole valmistettu kuin 24 kappaletta ja niistä muutama on vielä matkustajakäytössä Kuubalaisella Cubana-lentoyhtiöllä. Näitä nelimoottorisia koneita Venäjän hallituksella on yhdeksän kappaletta ja kolme niistä kävi tuolloin maanantaina Helsingissä. Putin saapui näistä keskimmäisellä noin tunnin aikataulusta myöhässä ja uutisten mukaan loukkasi saapuessaan vielä Viron ilmatilaakin.

Putin saapui Helsinkiin Iljushin IL-96-300 koneella.

 

Poikkeuksen tuohon oman maan laitteiden käyttöön teki tämä Venäjän hallinnon Airbus A319.

Myös venäläisiä kuljetuskoneita liikkui ennen ja jälkeen tapaamisen, mutta ei lähelläkään samassa mittakaavassa kuin USA:n C-17 Globemastereita.

Venäläinen Iljushin IL-76 kuljetuskone.

Olitko sinä seuraamassa lentokentän läheisyydessä näitä koneita tai oletko kenties nähnyt niitä jossain päin maailmaa? Minkälaisia koneita haluaisit nähdä ja miksi?

Käy myös katsomassa Tapio on the Moven hyvä video Air Force Onesta.

Seuraavaksi palataankin taas Elinan kirjoitusten myötä Baltian roadtrippiin.

 

Pysy mukana:

Facebook | Youtube | Bloglovin | Instagram

Comments

  • 27.7.2018

    Olipa kiinnostava postaus, kiitos Tomi! Pääsikö tuonne vapaasti kuvaamaan vai pitikö akkreditoitua? Ihan käsittämätöntä tuo tavaran määrä, mitä noissa koneissa voidaan kuljettaa. Ei varmasti ole ihan halpaa touhua…

    reply

Post a Comment

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit sed.

Follow us on