Image Alt

Matkablogi

d

A350 – Tälläisellä koneella Suomesta tulevaisuudessa lennetään

Maailmassa on vain kaksi merkittävää laajarunkoisten matkustajakoneiden valmistajaa, Boeing ja Airbus. Uusia isoja lentokonetyyppejä ei tule markkinoille samaa tahtia kuin uusia mersuja. Airbussin edellinen lanseeraus oli vuonna 2007, jolloin maailman suurin matkustajalentokone A380 otettiin kaupalliseen käyttöön. Boeingilta puolestaan tuli edellinen suuri lanseeraus vuonna 2011, jolloin Boeing 787 Dreamliner lensi ensimmäisen kaupallisen lentonsa. Se oli tuolloin kolme vuotta aikataulusta jäljessä erilaisten havaittujen vikojen vuoksi. Käyttöönoton jälkeenkin konetyypissä on ollut huomattavan paljon vikoja, etenkin akkujen suhteen.

Vuosi sitten syksyllä kävimme Boeingin tehtaalla ja samalla reissulla näimme heidän uusimman Dreamlinerin isomman version saapuvan testilennoltaan. Tänään minun maatessa lääkärin pöydällä piikitettävänä, Tomi oli lentokentän laidalla
innoissaan odottamassa uuden konetyypin ensisaapumista Suomeen. Airbussin ensimmäiset A350 koneet ovat testilentovaiheessa ja sellainen saapui tänään Helsinki-Vantaalle. Ne ketkä eivät ole lentokoneista vähäänkään kiinnostuneita, eivät varmasti olleet tästä saapumisesta kuulleet. Sen sijaan asiasta kiinnostuneita tämä ainutlaatuinen tapahtuma oli kerännyt Lemminkäisen kalliolle suuret määrät, kuten kuvasta näkyy.

Tuo yllä näkyvä Lemminkäisen kallio on yksi tavallisimmista paikoista käydä katsomassa laskeutuvia koneita. Sinne pääsee Tuusulanväylältä Korson liittymästä. Myös muualla lentokentän ympäristössä oli paljon katsojia. Tomi oli leiriytynyt hieman vaikeammin tavoitettavaan paikkaan, lähemmäs kenttää. Sieltä koneesta sai paremmin lähikuvia.

Ensimmäiset A350 lentokoneet valmistuvat tilanneille asiakkaille tämän vuoden lopussa. Koneita on tilattu 742 kappaletta 38 eri yhtiön toimesta. Tämä on paljon. Sinivalkoisessa asussa näitä koneita tullaan näkemään 11 kappaletta. Finnair saa neljä A350:stä ensimmäisenä eurooppalaisena yhtiönä. Tätä ennen koneella ehditään lentää kuitenkin vuoden päivät. Suomessa tämä konetyyppi tullaankin näkemään seuraavan kerran todennäköisesti vasta reilun vuoden kuluttua.

Nämä koneet tulevat olemaan Finnairin toistaiseksi suurimmat. Konemalliin mahtuu enemmän matkustajia kuin nykyisiin suurimpiin Finnairin koneisiin. Myös kantama tulee olemaan pidempi. Ehkä Suomesta pääsee jatkossa suorilla lennoilla entistä kauemmas? Onko sinulle väliä millaisella koneella lennät?

Comments

  • 12.8.2014

    Jakaisin tämän oman blogin Fb sivuilla. Sopii hyvin mun viikonlopun lentokone teemaan 🙂

    reply
  • 12.8.2014

    Kiinnostava postaus :)! Ennen koneet eivät kiinnostaneet tippaakaan, mutta tämä muuttui, kun teki ensimmäisen kaukolennon viime syksynä. Nyt on todellakin väliä, millä lentää :)! Varsinkin, jos lentää businessluokassa niin koneella on todella suuri merkitys.

    reply
    • 12.8.2014

      Niinhän se vähän on, että lyhyt lento nyt menee melkein koneella kuin koneella. Mannerten välisillä lennoilla alkaa konetyyppi ja yhtiö merkitä aika paljon 🙂

      reply
  • 13.8.2014

    Koneella on tosiaan merkitystä pitkillä lennoilla. Me teimme sen virheen viime jouluna, että lensimme Miamiin Milanon kautta, ja Milanosta Miamiin lennon operoi American Airlines. En edes tiennyt että niin vanhoilla koneilla lennetään mannerten välisiä lentoja. En ollut varautunut ollenkaan siihen, että jokaisella ei ole omaa screeniä. Sentään kone näytti ehjältä, mitä ei voi sanoa saman yhtiön lyhyiden matkojen koneista, joissa tuulee sisälle ja katosta tippuu vettä 🙂

    reply
    • 13.8.2014

      Voi apua, mäkin lensin American Airlinesillä Chicagosta Helsinkiin pari vuotta sitten ja olin kyllä ihan haavi auki, että vieläkö tällasilla lennetään! En mä ollut varautunut siihen, että olisi pitänyt pitkälle päivälennolle keksiä jotain tekemistä, kun oletti tosiaan ne screenit löytyvän. Tietääpähän jatkossa vähän katsoa, millä sitä lentää. Todellakin pitkillä matkoilla tällä on väliä!

      reply
    • 13.8.2014

      Mekin ollaan lennetty AA:n jollain vanhalla koneella ja ne tosiaan huokuu historiaa 😀

      reply

Post a Comment

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit sed.

Follow us on