Image Alt

Matkablogi

Norwegian Bliss – uusi laiva tarjoilee jokaiselle jotakin

Kutsuvierasristeily Norwegian Blissille. Olin risteilyllä osa Euroopan pressiryhmää.

Upouusi, jättimäinen risteilyalus ei jätä ketään kylmäksi. Norwegian Bliss tarjoilee matkustajilleen sellaisia kokemuksia, ettei ihan joka laivasta ole sille vastusta. Bliss on iso, uusi, monipuolinen ja laineilla aivan uusia kokemuksia tarjoileva kelluva viihdekeskus. Sen vuoksi se sopii monelle, mutta samojen ominaisuuksien vuoksi ei välttämättä ihan jokaiselle. Laivan suunnittelussa on kuitenkin pyritty siihen, että se miellyttäisi mahdollisimman laajaa kuluttakuntaa aina lapsiperheistä eläkeläisiin. Viihde- ja ravintolatarjonta on niin laajaa, että onkin ihme, ellei sieltä löydy tekemistä itse kullekin oli sitten vaikka actionia tai rentoutumista.

Mikroautorata ja lasersotaa laivalla!

Uutena erikoisuutena risteilypuolella Norwegian Cruise Line esittelee Blissin takaosassa mikroautoradan. Se kiertää laivan kannella kahdessa kerroksessa. Tuntuu aivan käsittämättömältä kuinka jollekin ylipäätään tulee mieleen, että laivalla voisi olla mikroautorata. Puhumattakaan siitä, että se vielä toteutetaan. Nykypäivän varustamoille mikään ei tunnu olevan mahdotonta ja kilpailu erikoisimmista ja monipuolisimmista aktiviteeteista on tälläisillä suuria massoja puhuttelevilla laivoilla kovaa. Norwegian Blissin mikroautorata on ensimmäinen laatuaan länsimaisissa kohteissa seilaavalla laivalla. Norwegian Joy oli aivan ensimmäinen saman varustamon laiva, johon mikroautorata rakennettiin, mutta kyseinen laiva risteilee Kiinasta, jonne harvempi länsimaalainen suuntaa risteilemään (laivan pääkielikin on mandariinikiina englannin sijaan).

Voisi ajatella, että kun 10 mikroautoa kuljettajineen starttaa 300 metriä pitkälle radalle, olisivat muut matkustajat helisemässä metelin vuoksi, mutta onneksi tämäkin asia on mietitty loppuun asti. Mikroautot ovat sähkökäyttöisiä, joten niitä tuskin kuulee edes aivan radan vieressä seisoessaan, saatika kauempaa aurinkokannelta. Aivan ilmaista hupi ei ole matkustajille, vaan mikroautoilu maksaa viisi dollaria per kerta. Näin rajoitetaan myös hieman sitä, ettei jonot autoiluun kerry aivan mahdottomiksi, kun tuhannet matkustajat haluavat päästä kokeilemaan mikroautoilua laivan kannella. Blissin kyytiin nimittäin mahtuu kerralla noin 4000 matkustajaa, jos laiva on loppuunmyyty.

Ei Blissin älyttömyydet mikroautorataan lopu, sillä seikkailuhaluisille on laivan kannella myös Laser Tag pelialue eli suomeksi kai sitten lasersotarata. En ollut koskaan ennen käynyt sellaisella, enkä varsinkaan laivan kannella. Pelaamassa en ehtinyt käydä tälläkään kertaa, mutta pidemmällä risteilyllä olisin voinut kokeilla tätäkin peliä.

Pakko kuitenkin myöntää, että actionia enemmän minua henkilökohtaisesti houkuttelivat laivan kannen aurinkotuolit. Varsinaisella allasalueella ja muilla yleisillä alueilla aurinkotuolit olivat kuitenkin niin vierivieressä, oikeastaan ihan kiinni toisissaan, että se hieman hirvitti. Sen sijaan Blissiltä, kuten ilmeisesti lähes kaikilta muiltakin Norwegian Cruise Linen laivoilta löytyi kaksi aluetta, jotka saivat mielenkiintoni nousemaan ihan toiselle tasolle.

 

Vibe – satasella omaa rauhaa adults only -alueella

Ensimmäisenä omalla laivakierroksellamme Kirsin ja Kallen kanssa osuimme Vibe -alueelle. Se on rajoitettu alue, jossa on oma baari ja pehmustettuja aurinkotuoleja selvästi isommalla välillä verrattuna yleiselle puolelle. Olin heti ihan myyty. Uima-allasta siellä ei ollut, mutta jacuzzi löytyi kyllä vai olisiko jopa ollut parikin. Norwegianin risteilykonkari, Passionate Traveller -blogia kirjoittava Kirsi tiesi kertoa, että sisäänpääsy Vibelle maksaa viikon risteilylle 99 dollaria per nenä. Ei kuulostanut pahalta ja aloin jo innostua. Ongin lisää tietoa CruiseCritic -sivustolta, joka on jokaisen risteilymatkustajan loputon tietopankki. Sieltä selvisi, että päiväpassejakin voi ostaa ja ne maksavat 25 dollaria. Vibe on myös adults only -aluetta eli perheen pienimmät ja vielä teinitkin joutuvat polskimaan muilla alueilla ja tämä paikka pidetään rauhan tyyssijana.

Asiassa vaan on yksi mutta. Vibelle ei voi ostaa sisäänpääsyä etukäteen samalla, kun varaa risteilyä. Sisäänpääsyn sinne saa ostettua ainoastaan satamasta laivalle sisäänkirjautuessa. Tästä syystä Vibeen sisäänpääsyn haluavat tulevat jonottamaan check-iniin jo paljon ennen sen aukeamista, jotta saisivat lunastettua tuon himoitun paikan itselleen. Näen jo itseni jonottamassa tuntikausia etukäteen ja ryntäävän check-iniin kuin Verkkokauppa.comin tarjouksista taistelevat suomalaiset. Koska laivalle mahtuu 4000 matkustajaa ja Vibeen pääsee vain 100, kuulostaa yhtälö siltä, ettei sen varaan kannata koko risteilylomaa laskea. Pettymys voi olla vähän karvas, jos ei onnistukaan pääsemään laivan ekslusiiviselle biitsiklubille.

 

Haven – varakkaampien matkustajien seesteinen puoli

Lisää ihastuneita huokauksia herätti Havenin puoli. Laivayhtiö itsekin kuvaa tätä aluetta laivaksi laivan sisällä, enkä kyllä yhtään ihmettele. Siltä se tuntuikin. Tuo koko alue on normaalisti lukkojen takana, eikä sinne ole muilla kuin Havenin sviitin ostaneilla mitään asiaa. Nyt kuitenkin oltiin risteilyllä, jossa kaikkia matkustajia kierrätettiin laivalla ja saimme tutustua joka paikkaan vapaasti. Oli siis mainio tilaisuus päästä näkemään miltä Havenissa näyttää ja kyllähän siellä ihan taivaallista oli. Olisin hyvin mielelläni jäänyt sinne – vaikka pariksi viikoksi…

Haven oli erittäin tyylikäs ja monin paikoin jopa hienostunut. Uskoisin, että saisin silti käyskennellä vapaasti siellä revittyine farkkuineni, kunhan en yrittäisi tunkea ne päällä illalliselle Havenin omaan ravintolaan. Havenin alueelta tosiaan löytyy kaikki tarvittava siten, ettei sieltä välttämättä tarvitsisi poistua koko risteilyn aikana “rahvaan” pariin lainkaan.  Alueella on oma uima-allas, aurinkokansi, pari loungea, baari sekä ravintola. Varmaan vielä jotain muutakin. Luonnollisesti tuo kaikki on parhaalla paikalla laivan keulassa ja suuresta, kaksikerroksisesta loungesta avautuukin upeat maisemat menosuuntaan. Todellakin olisin voinut nähdä itseni ihailemassa Alaskan lumihuippuisia vuoria pehmeillä sohvilla makoillen samalla, kun tarjoilija tuo vuorotellen kuumaa kaakaota ja skumppaa pienten naposteltavien kera.

Pääsimme tutustumaan myös Havenin sviitteihin ja olivathan monet niistä melko hulppeita.

Ei Havenin hyvät puolet siihen vielä päättyneet, sillä jokaiseen tyylikkääseen hyttiin (vai oliko ne kaikki nyt sviittejä?) kuuluu oma hovimestari (ihan kuten meillä Silversean risteilyllä).  Lisäksi laivalle sisään ja ulos kulkeminen tapahtuu omasta sisäänkäynnistä, jolloin ei tarvitse jonotella tuhansien muiden ihmisten kanssa. Nämä kaikki ekslusiiviset jutut ja sitten lisäksi on käytössä kaikki laivan muut palvelut, kuten parikymmentä ravintolaa, Broadway tason iltashowt ja mikroautoilut sun muut. Näen Havenissa todella paljon hyviä puolia, mutta vaatii se myös valtavan paljon enemmän euroja matkaa ostettaessa kuin “normaali” risteily.

 

Näiden ensimmäisenä eniten silmään pistäneiden asioiden lisäksi Norwegian Bliss on valtavasti muutakin kymmenine ravintoloineen ja baareineen, teattereineen ja klubeineen. Vaikka laiva tuntui minulle jopa hieman suurelta, on tämä juuri sellainen laiva, jolla voisin ajatella lähteväni ylittämään Atlantia tietäen, etteivät aktiviteetit laivalla loppuisi kesken. Siitä lisää tulevissa postauksissa. Miltä ensivaikutelma Blissistä sinusta tuntuu?

 

Pysy mukana ja ota myös uusi youtube-kanavamme seurantaan:

Facebook | Youtube | Bloglovin | Instagram

Comments

  • 1.5.2018

    Hyvin kirjoitettu messevästä laivasta ja kiitti linkkauksesta. Samanmoisia tunnelmia minullakin oli ja harmittaa melkoisen paljon se, etten ehtinyt tutustua laivan tarjontaan enempää. Lasersota, karting-autot ja Silent Disco jäi kokematta, viinibaarin viinit maistelematta, Coco’sin ihanat konvehdit, Dolce Gelaton jätskit ja Bake Shopin cupcakesit. Noin muutama mainittuna. Öh.

    Mutta kiitos mahtavasta matkaseurasta!

    reply
  • 1.5.2018

    No näyttäähän nämä laivat aina yhtä mielettömiltä! Tuli heti risteilykuume 🙂

    reply
  • 6.5.2018

    On kyllä aikamoisen hieno paatti kyseessä. 🙂 Minä en ole mikään suurempi risteilyiden ystävä, mutta voisin lähteä vaikkapa Karibialle tai Välimerelle viikon kruisailuille. Ei taida varat vaan riittää kuitenkaan tuohon Haven-sviittiin, ne mitä joskus katsoin tarjousreissuja Karibian risteilylle, oli niihin ikkunattomiin klaustrofobiakoppeihin. 😀

    https://www.rantapallo.fi/fridaingrid/

    reply
  • 6.5.2018

    Mielenkiinnolla luen aina muiden postauksia näistä isoista risteilijöistä, sillä en ole vielä osannut päättää, että voisiko risteily tällaisella laivalla olla mun juttu vai ei. Fiksu idea olisi ehkä joskus mennä kokeilemaan…

    reply
  • 6.5.2018

    Kiinnostava laiva kyllä. Oon haaveillut nyt jonkin aikaa tälläisestä risteilystä, mutta olen ihan pyörällä päästäni vaihtoehdoista. Tämäkin laiva kai seilaa muutamassa eri kohteessa? Sen verran olen osannut päättää, että säästän (sitten joskus) suoraan esim. Karibian risteilylle ja jätän Välimeren risteilyt väliin, koska laivan lisäksi suuressa osassa on kyllä myös uudet kaupungit/maat.

    reply
  • 7.5.2018

    Hulppealta näyttää ja kieltämättä nuo kuvat valoisista puolityhjistä aurinkokansista ja avarista hyteistä herättää risteilykuumetta. Mutta sitä kyllä lieventää tehokkaasti maininta 4000:sta matkustajasta. Ei taida olla tällaisen hiljaisuutta ja rauhaa arvostavan ja jonottamista kammoavan unelmapaikka.

    reply
  • 10.5.2018

    Vuosi sitten pääsin ensimmäistä kertaa vierailemaan ns. Karibian risteilijällä kun sellainen Helsingin satamaan kiinnittyi. Ja täytyy sanoa, että olin lievästi pettynyt. Mielikuvat kun olivat jotain ihan muuta kuin itse laiva oli. Olisikin mielenkiintoista käydä jollakin toisen varustamon laivalla katsomassa, pitääkö mielikuvani näistä aluksista ollenkaan paikkaansa, vai olenko luonut päässäni jenkkielokuvien ja -sarjojen perusteella hienouden jota ei todellisuudessa olekaan olemassa…

    reply
  • 11.5.2018

    Nämä isot risteilyalukset on vielä testaamatta. Karibian risteily kyllä houkuttaisi. Hienolta näyttää tosin mikroautoilun jättäisin suosiolla kokeilematta 😉 Millä reitillä tämä laiva liikennöi? Kerrottiinko teille laivan ekologisista puolista?

    reply
  • 12.5.2018

    Ensivaikutelma on, että vaikuttaa todelliselta luksukselta ja viihdekeskukselta yhtä aikaa. Sitten kun ajattelen tuon täynnä ihmisiä, ruuhkaa, lapsia ja melua ja meteliä, niin ehkä pahimmat risteilykuumeet karisee. Tai sitten ei, kyllähän tuonne voisi mennä 😀

    reply
  • 12.5.2018

    Tykkään kyllä ensivaikutelmasta ja onhan nuo kaikki suuret risteilyalukset jo sellaista luksusta ja toiminnantäyteisiä paikkoja, että huh huh, kaikessa hyvässä! Mutta olen itse huomannut, että tykkään eniten sellaisista aluksista, joissa on selkeästi promenade laivan keskellä. Esimerkiksi viimeksi kun risteiltiin Celebrityllä, niin jäin kaipaamaan sitä. Miten täällä?

    reply
  • 12.5.2018

    Aikas kiva laiva, mikroautoilu olisi omanlaisensa kokemus ja lasersota Pina Coladojen välissä 😀 Ainoa mietittyvä asia on tuo “vip-alueen” jonotussysteemi, siitä on vip-kaukana. Itse en kyllä sen varaan laskisi risteilyä, koska minua ei saa jonottamaan edes ilmaiset ämpärit…

    reply
  • 13.5.2018

    Kiinnostavaa! Aikamoisen ylellinen paatti näyttäisi olevan. Toivottavasti kirjoitat tulevissa postauksissa myös siitä, miten ympäristöasiat on otettu laivalla huomioon, se on asia joka minut toistaiseksi on saanut pysymään kotisatamassa.

    reply
  • 13.5.2018

    Teidän reissua oli kyllä hauska seurata Instassa ja laiva kyllä vaikuttaa juurikin niin överiltä mitä se varmasti onkin. Itselleni varmasti ehkä vähän liiankin överi, mutta varmasti paratiisi monelle risteilyhirmuille 🙂

    reply

Post a Comment

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit sed.

Follow us on