Image Alt

Matkablogi

Laivalla on väliä – Royal Caribbean Allure of the Seas

On laivoja, on suuria laivoja ja sitten on vielä valtavia laivoja. Royal Caribbeanin Allure of the Seas kuuluu ehdottomasti viimeisimpään ryhmään. Ovathan ne sisaraluksensa Oasis of the Seasin kanssa maailman suurimmat matkustajalaivat. Aiempien risteilypostausten yhteydessä on herännyt jonkin verran keskustelua siitä lähdetäänkö risteilylle tietty reitti vai tietty laiva mielessä. Olen aiemmin valinnut risteilyt reitin perusteella, mutta nyt risteiltyäni kaksi viimeisintä kertaa Royal Caribbeanin hulppeiden ja suurten alusten kyydissä, on pakko todeta, että kyllä myös laivalla on väliä. Etenkin, jos risteilyllä on meripäiviä, ja yleensä niitä on.
En ole koskaan ollut tyytymätön mihinkään risteilyyn. Päinvastoin. Olen nauttinut jokaisesta ja suositellut niitä myös muille. Siinä on kuitenkin melkoisesti eroa risteileekö laivalla, joka tarjoilee hotellihuoneeseen verrattavan majoituksen, ruokaa ja viihdettä 2000 matkustajalle vai 6000 matkustajalle. Laivalla järjestettävien aktiviteettien ja ravintolapalveluiden määrä kohoaa suurilla laivoilla aivan omiin sfääreihinsä.
Onko se kerrostalo vai ostoskeskus? Ei kun LAIVA!

 

 

Rehellisesti sanottuna minulla oli pieniä alkuvaikeuksia tottua Allureen. Nousin tämän suurimman risteilijän kyytiin vain reilu kuukausi sen jälkeen, kun olin kiertänyt silmät ymmyrkäisenä Royal Caribbeanin uusimmalla laivalla, Anthemilla. Vaikka Allure of the Seas valmistui Suomen telakalla vain viisi vuotta sitten, näkyvät nuo viisi vuotta laivan käytävillä, kun sitä vertaa upouuteen Anthemiin. Kiertäessämme laivaa ensimmäisen kerran, sen ollessa vielä Barcelonan satamassa, satoi vettä ja kyllähän se yleistunnelmaan hieman vaikutti. Niin upea kuin laivan keskuspuisto onkin, se on myös aivan taivasalla, eikä sen parhaat puolet nouse esille sateenvarjon alta kurkittuna. Karusellikin jäi vesisateessa kuvaamatta, kuten myös uima-allasalueet. Surffaajia tihkusade ei sentään hetkauttanut, vaan Flowriderissa oli useampi mies jo ratsastamassa aalloilla. Tuossa lajissa kun kastuu joka tapauksessa.
Mutta kun aurinko seuraavana päivänä ryhtyi kurkistelemaan pilvien raosta ja vihdoin valtasi koko taivaan itselleen, Allure oli jo valloittanut meikäläisen. Olin jo ehtinyt todeta, että myös sieltä löytyy melkoisesti ihmeteltävää ja ihasteltavaa.Laiva on todella suuri ja siellä on paljon ihan kaikkea. Kahvia juomattomana, minua ei kuitenkaan valloiteta puolelleen ensimmäisellä merellä olevalla Starbucksilla (ei vaikka siellä olisi Saapasjalkakissa).

 

En myöskään ole erityisen kiinnostunut kiipeilystä, joten laivan takaosassa olevat kaksi valtavaa kiipeilyseinää eivät saaneet minua hihkumaan innosta.

 

Karusellista intoilin hieman, mutta onhan se kuitenkin enemmän lasten juttu.

 

Koska rentoudun lomalla laiskottelemalla, en kuntoilemalla, en erityisemmin välittänyt myöskään valtavasta kuntosalista tai koko laivan pituuden kiertävästä juoksuradasta.

 

Tai siitä, että jumpata voi salilla…

 

…tai laivan käytävällä.

 

Mutta siinä vaiheessa, kun näen baarin, joka liikkuu kolmen kerroksen välillä ja jonka pohjasta tulee vesiputous, olen myyty.

 

 

Haluaisin oikeasti tavata sen henkilön, jonka päähän on syttynyt lamppu kerrosten välillä liikkuvasta baarista. Haluaisin tietää onko sama henkilö keksinyt myös sen, että liikkuvan baarin pohjasta voisi tulla vesisuihku. Mutta ehkä silti vieläkin mieluummin tapaisin sen henkilön, joka on näyttänyt projektille vihreää valoa ja sanonut kyllä, tottakai me toteutamme tämän kreisin idean. Siitä juuri pidän Royal Caribbeanin laivoilla, että on uskallettu ja haluttu lähteä tekemään sellaista, jota muut eivät ole tehneet. Laivamatkustajille pitää pystyä tarjoamaan uusia kokemuksia – eikä sitä tänä päivänä tehdä enää vesiliukumäillä. So last season. Lempipaikakseni laivalla muodostui itseasiassa keskuspuisto, joka ei sekään todellakaan ole peruskauraa laivalla. Siitä kuitenkin lisää toisessa postauksessa.
Yksittäisistä erikoisista tekijöistä huolimatta kaikkein merkittävin on kuitenkin kokonaisuus, ja Alluren kokonaisuus on todella hyvä. Niin hyvä, että kaikista viidestä ”Karibian risteilijästä”, joilla olen viimeisen viiden vuoden aikana vieraillut, juuri Allurelle haluaisin palata takaisin, jos pitäisi valita risteily pelkän laivan perusteella (tosin valinta Anthemin ja Alluren välillä ei olisi helppo). Allure on laiva, jota ei oteta päivässä haltuun. Olin vielä parin päivän jälkeenkin hieman pihalla siitä missä suunnassa hyttimme oikein oli ja missä mikäkin paikka sijaitsi. Kartalle pääsi kuitenkin aina hetkessä (voit lukea siitä lisää Lauran blogista), joten tämä ei ollut mitenkään negatiivinen juttu. Ensimmäistä kertaa ikinä tuntui kuin olisin todellakin ollut pienessä kaupungissa merellä ja tuohon kaupunkiin oli upea tutustua. Sen kaduille sai rauhassa eksyä ja löytää itsensä jostain uudelta kujalta tai mukavasta kulmakahvilasta. Se oli sopivan kokoinen, jotta siinä riitti tutkittavaa ja tutustuttavaa, mutta kuitenkin niin pieni, että se oli helposti käveltävissä kaupungin laidalta toiselle. Oli myös hauska huomata, että tässä kaupungissa sen asukkaat oli täydellisen huomioituja ja tapahtumaa riittää varmasti jokaiselle perheenjäsenelle vauvasta vaariin.
Oli suuressa laivassa omat haasteensakin. Ensimmäistä kertaa ikinä törmäsin laivalla sellaiseen jonoon buffetissa, että se sai meidät kääntymään kannoillamme. Kaikki laivan matkustajat tuntuivat haluavan ehdottomasti Windjammerin buffettiin, vaikka laivalta löytyy 14 muutakin risteilyn hintaan sisältyvää ravintolaa. Myös ensimmäisen aamun aamupala buffassa oli ruuhkainen ja saimme etsiä aika kauan vapaata pöytää, koska halusimme ehdottomasta ikkunapöydän. 

Nämä kokemukset kuitenkin opettivat minulle jotain kullan arvoista. Kannattaakin olla vaativa. Ei buffet ole se ainoa tapa syödä aamupalaa. Kokenutkin risteilijä oppii uusia asioita. Olen perusluonteeltani aika vaatimaton, enkä halua olla vaivaksi. Teen mieluummin asioita itse kuin pyydän muita ihmisiä tekemään niitä puolestani. Olen aina hieman vaivaantunut, kun joku kantaa laukun hotellihuoneeseen puolestani. Samasta syystä olen vältellyt aamupalaa a’la carte ravintolassa. Kyllähän sitä nyt itse voi aamupalansa noutaa. Mutta risteilyn toisena aamuna minä ja Laura suuntasimme ruuhkaisen buffan sijaan pääravintolaan aamupalalle valkoisten pöytäliinojen äärelle. Ja voi vitsit se oli hyvä valinta. Meidät ohjattiin lähes tyhjään ravintolaan ja saimme heti palvelua.

 

Eteemme tuotiin listat, josta saimme valita mieleisemme aamupala combon. Tarjoilija kaatoi kuppeihin minulle teetä ja Lauralle kahvia. Pöytään tarjoiltiin myös sämpylöitä ja aamupala muffinsseja. Myös a’la cartessa on buffet ja sieltä kävimme hakemassa tuoreita hedelmiä. Totesin kyllä, että olisin voinut kerätä koko aamiaisenkin sieltä, koska tarjolla oli oikeastaan kaikkea mahdollista. Melkein minkä tahansa paljonkin tähtiä omaavan hotellin aamupala kalpenee valikoiman rinnalla.

 

Iso vai pienempi laiva?

Oasis-luokan laivat (Allure ja Oasis of the Seas) sopivat matkustajille, jotka haluavat olla varmoja, että laivalla on jatkuvasti ohjelmaa. Sitä riittää vesiteatterista ja jääshowsta bingoon ja kaikkea tältä väliltä.

 

Lapsille riittää ohjelmaa ja tekemistä aamusta iltaan.

Kuten myös lapsenmielisille.

 

Pienemmillä laivoilla aktiviteetteja on vähemmän. Toisaalta taas pienemmissä laivoissa on se hyvä puoli, että satamissa paikat valtaa pienempi määrä ihmisiä. Mitä olemme laivojen reittejä tutkineet, niin myös niissä on laivojen suhteen eroja. Pienemmät ja vanhemmat laivat tuntuvat seilaavan mielenkiintoisempia reittejä (meidän mielestämme) ja niiden kohdalla itse reitti on se miksi niille mennään. Suuremmilla laivoilla taas on ehkä enemmän meripäiviä ja siten aikaa itse laivassa, joka ei näiden upeiden risteilijöiden kohdalla ole kyllä mitenkään huono asia. Ensimmäisellä Karibian risteilyllämme ei nimittäin ollut ainuttakaan meripäivää. Se sopi vanhemman ja pienemmän laivan kyseessä ollessa meille oikein hyvin, mutta esimerkiksi Alluren aktiviteetit olisivat sillä reitillä menneet hukkaan, koska kaikki päivät kuluivat maissa. Laivoja on siis monenlaisia ja niin on meitä matkailijoitakin. Lapsiperhe arvostaa varmasti eri asioita kuin nuori pari ja eläkeläisillä voi olla taas aivan eri intressit. Parasta on valinnan mahdollisuus.
Risteilin Allure of the Seasilla yhteistyössä Royal Caribbeanin ja Norwegianin kanssa. Mielipiteeni ja kokemukseni ovat kuitenkin omiani.

 

Comments

  • 7.6.2015

    Olipas jälleen kerran kivasti kirjoitettu 🙂

    reply
  • 7.6.2015

    Kiitos ihanista Alluren kuvista, oli ihana palata näiden tunnelmien myötä taas sinne! 🙂

    reply
    • 7.6.2015

      Olepa hyvä! Sinä sait nauttia laivasta vähän pidempään kuin minä ja Laura, mutta voin uskoa, että me kaikki haluttaisiin palata laivalle ihan oikeastikin, eikä vain kuvien muodossa 😀

      reply
  • 7.6.2015

    Me ollaan aina valittu edellisillä risteilyllä, se tietty risteily juuri reitinkin takia mutta voisin kuvitella että tässä tapauksessa valitaan tietty reitti juuri laivan takia! Vitsit kun makean näköinen laiva, tuolla ei kyllä varmaan tule tekemisestä pula!

    reply
    • 7.6.2015

      Joo, tuolla ei ihan heti lopu aktiviteetit kesken 😀 Meillä etenkin Tomi haluaisi valita risteilyn uusimman laivan mukaan. Saa nähdä minne seuraavaksi päädytään!

      reply
  • 7.6.2015

    Kivasti kirjoitettu! Itsellä on nyt takana seitsemän eri risteilijää, (n. 2.400 – 4.100 matkustajan aluksia) ja kyllä sitä vaan on kiva huomata erot kaikessa ja ottaa ilo irti jokaisesta laivasta. En ole vieläkään osannut päättää onko isompi vai pienempi parempi, taitaa täytyä testata vielä lisää ehdokkaita 😉

    reply
  • 8.6.2015

    Allure on kyllä kohde jo sinänsä. Oltiin huhti-toukokuussa Alluren transatlantic-risteilyllä, joka kesti 12 yötä ja silti tuntui että tekemistä olisi riittänyt pidemmäksikin ajaksi. Allurehan tuli Eurooppaan käydäkseen telakalla (toukokuun alku 2015), ja jäi sen jälkeen kesäkaudeksi tänne. (Oasis oli vastaavalla telakalla viime syksynä mutta teki vain muutaman risteilyn Euroopassa siinä yhteydessä). Siksi ihmettelen kommenttiasi, että "viisi vuotta näkyy", sillä sinähän olit laivalla juuri refurb-kunnostuksen jälkeen? En kylläkään tiedä tarkemmin mitä kaikkia kunnostuksia telakalla tehtiin, muuten kuin lisättiin muutamia sviittejä ja vaihdettiin ravintolakonsepteja. Mutta oletin että esim käytävien mattoja olisi uusittu ja sitä kautta käytön jälkiä hävitetty.
    Olet oikeassa siinä, että pienemmät laivat tekevät mielenkiintoisempia reittejä. Allure/Oasis kun ei ihan mihin tahansa satamaan mahdu. Kredittejä täytyy antaa Alluren kohdalla kuitenkin aivasuunnittelulle siltäkin osin, että 6000 matkustajaa saadaan upotettua näppärästi jonnekin niin, että ruuhkaa ei juuri synny, paitsi jos haluat tunkea itsesi esimerkiksi Windjammeriin lounaalle lähtöpäivänä, ja haluat ehdottomasti ikkunapöydän; asetut promenadelle katsomaan kulkueita (onneksi Dreamworks-hahmot eivät ole minun suurinta huvia); tai menetostoksille juuri kun joku uusi kauppa/tarjous/ostospiste avataan. Nämä kun strategisesti päättää välttää, voi Allurellakin viettää rentouttavan loman "tekemättä mitään". Oma parveke on pop! Voisin vain istua ja tuijottaa aaltoja tuntikausia. Parvekkeeseen kannattaa panostaa, vaikka sisähytti on edullisempi.

    reply
    • 8.6.2015

      Olipa kiva lukea kommenttisi, kun sinulla on pidempi kokemus Allurella risteilemisestä. 🙂 Tiedän vain nuo samat uudistuskohteet Alluren "viisi-vuotisrempasta" kuin mitä mainitsitkin. En tiedä onko mattoja vaihdeltu paljon ja mitä kaikkea muuta tehtiin. Lähinnä tarkoitin sellaista yleisilmettä, joka on selvästi hyvin erilainen kuin Anthemilla. En siis tarkoittanut, että siellä olisi mitään repaleisia mattoja tai jälkiä ympäriinsä, vaan enemmän tosiaan sitä, että sisustustyyli on erilainen. Ei Allurekaan missään tapauksessa vanhalta laivalta näytä, enkä varmaan olisi kiinnittänyt mitään huomiota mihinkään, ellei takana olisi ollut niin äskettäin Anthemilla vierailua.

      Olen todellakin samaa mieltä kanssasi, että parveke on risteilyillä ihan ehdoton. En ole koskaan ollut sisähytissä ja suosittelen aina muillekin parvekkeellista hyttiä. Meillä oli vielä Allurella isoin parveke ikinä. Harmi, että sää oli sen verran viileä, ettei paljoa saatu siitä iloa irti.

      reply
  • 8.6.2015

    Hakkaan täällä päätäni seinään, kun ei varattu risteilyä Allulla nyt, kun se olisi ollut niin kätevää!! Taksimatkan päässä olisi päästy kunnon risteilylle. Tyhmiä oltiin taas kerran!

    reply
    • 8.6.2015

      Teillä olisi kyllä ollut ihan huippusauma hypätä Alluren kyytiin! Noh, joku toinen kerta sitten jollekin toiselle laivalle tai sitten joudutte ottamaan ennen risteilyä alle jonkin muunkin kulkupelin kuin vain taksin 🙂

      reply
  • 8.6.2015

    Vitsit tuo laiva… Saa nahda tuleeko pettymys syyskuussa meidan Carnival Triumphiin (joka vetaa vajaat 3000 risteilijaa) 😀 Jos tulee niin sen on naiden sun postausten syy sitten 😉 hehe, no ei kai. Meilla on pari meripaivaa siella, joten tekemista pitaisi olla kuitenkin jonkin verran!

    reply
    • 8.6.2015

      Oi, kun kivaa, että tekin olette lähdössä risteilemään! Kiva päästä sitten lukemaan sun kokemuksia. Piti käydä kurkkaamassa tuo Triumph. Se taitaa olla samaa luokkaa kuin ne kaksi Carnivalin laivaa, joilla ollaan oltu. Ne ovat olleet ihan kivoja laivoja, mutta eivät varsinaisesti aktiviteettien ja ravintolapalveluiden osalta verrattavissa Royal Caribbeanin Allureen ja Anthemiin. Etteköhän te kuitenkin ajan saa siellä kulumaan. Carnivalin teemahan on fun ship ja siellä on altaalla yleensä aina hyvät bileet päivisin 🙂

      reply
  • 8.6.2015

    Siis näiden kuvien ja tunnelmien jälkeen Ruotsin laivat tuntuvat lähinnä soutuveneiltä =D. On kyllä niin upeaa, että ei pysty käsittämään. Tämä menee varmasti osaksi sille osastille, että sitä ei pysty selittämään se pitää itse kokea. Kiitos kun teit näin kattavan esittelyn.

    reply
    • 9.6.2015

      Haha 😀 Onhan Itämerellä risteilevillä laivoilla ja näillä kieltämättä hieman eroa. Olet kyllä aivan oikeassa siinä, ettei kuvia katsomalla ja lukemalla voi saada kokonaisvaltaista käsitystä mitenkään, vaan itse kokemalla sen laivan suuruuden sitten vasta tajuaa. Niin minullekin kävi!

      reply
  • 8.6.2015

    Hei morjens tuota teatterisalin kokoa! Ja muutenkin näyttää kyllä niin paljon Anthemia isommalta. Voin uskoa, että parissa päivässä saitte Lauran kanssa vähän viipottaa et ehditte joka paikkaan 😀

    reply
    • 9.6.2015

      Joo, tuo teatteri oli aika mielettömän kokoinen 😀 Oli Allure vielä Anthemia paljon suuremman tuntuinen ja suurempihan se olikin. Viipotettiin kyllä menemään aika vauhdikkaasti, mutta silti meillä oli jopa aikaa ihan hengähtääkin, mikä oli oikein kiva juttu. Tuntuu kyllä, että moni asia jäi kuvaamatta ja siitä ja siitäkin kuvakulmasta olisi pitänyt saada laiva ikuistettua… Noh, seuraavalla kerralla sitten!

      reply
  • 9.6.2015

    Todella hienosti kirjoitettu postaus :)! Hassu juttu, että kaikki (paitsi Starbucks) mainitsemasi "ei kiinnosta" -asiat ovat sellaisia, mitkä eivät kiinnosta minuakaan, mutta tartuit juuri siihen tärkeimpään, eli baariin, joka herätti heti mielenkiintoni :D. Oli todella kivaa lukea postaus, jossa käsitellään myös tuota laivan kokoa ja sitä, millaisilla risteilyillä sillä on väliä. Avasit siis tärkeää asiaa!

    Kysyisin vielä, että kuuluiko tuo a la carte -ravintola risteilyn hintaan automaattisesti jokaiselle matkustajalle? Jos sieltä sai kaiken tarvittavan, mitä buffetistakin löytyisi, miksei kaikki syö siellä :P? Nimittäin en pidä yhtään sellaisista buffeteista, joissa on jonoa ja kauheasti ihmisiä. Hermohan siinä menee, koska sinne tulee aina nälkäisenä. Siispä menetin jo hieman toivoni sitä kohtaa lukiessa, mutta silmät kirkastuivat heti, kun kirjoitit tuosta toisesta vaihtoehdosta!

    reply
    • 9.6.2015

      Kiitos Jerry! 🙂 Meillä menee sitten intressit laivalla näköjään yksiin. Mies kun luki tämän postauksen, hän sanoi, että kuulostan ihan juopolta, kun innostun vasta baarista 😉

      A la carte kuuluu ihan kaikille matkustajille hyttiluokasta riippumatta. Siellä voi syödä vaikka kaikki kolme päivän ateriaa (jos nyt ei halua missään välissä tutustua niihin 20 muuhun vaihtoehtoon ;)), joten no worries! Luulen, että buffet vaan tuntuu monesta niin paljon helpommalta, että sinne tulee suunnattua. Ja onhan buffassa syöminen nopeampaa. Aika kun tuppaa monesti loppumaan laivalla kesken 😉 En tosiaan ole yleensä törmännyt laivoilla jonoon buffeteissa. Kuten Mari tuossa ylempänä kommentoi, niin lähtöpäivä ja ensimmäisen päivän aamut taitaa olla ne ruuhkaisimmat. Yleensä ne vetää kyllä ihan hyvin 🙂

      reply
    • 10.6.2015

      Juopot kunniaan! 😛

      Kiitos tarkennuksesta :).

      reply
  • 9.6.2015

    Voi taivas, mikä laiva!
    Loksautin tässä alaleukani, saankohan enää suljettua 🙂
    Hieno reportaasi, kyllä taitaa monelle jäädä kipinä elämään!

    reply
  • 15.7.2015

    Kyllähän se kipinä sytty jo muiden blogien risteilypostauksia lukiessa, ja matkakuume pahenee aina vaan.. Ihana teksti ja kuvat!

    reply
  • 15.7.2015

    Onhan se risteilykipinä jo mullekin syttyny, ja näin ihanan tekstin ja kuvien kattelulla se muuttuu entistä kovemmaks..

    reply
  • 2.4.2017

    Hyvä kirjoitus ja luin tätä ennen omaa risteilyä! Laitoin linkin omaan blogitekstiin 😉

    reply

Post a Comment

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit sed.

Follow us on