Image Alt

Matkablogi

Mitä jos kaikki lopettaisivat matkustamisen?

Viime viikkoina ilmastonmuutoskeskustelu on käynyt kuumempana kuin kenties koskaan, kun IPCC:n raportti julkaistiin. Ja aivan aiheesta. Tilanne on hälyyttävä. Kuumimpia omiin silmiini osuneita aiheita ovat olleet lihan syönti ja lentomatkustus. Olen syyllinen niihin molempiin. Ensin mainittuun keskimääräistä vähemmän, mutta jälkimmäiseen huomattavasti keskivertoa enemmän. Olen tuntenut itseni lähes rikolliseksi – ilmastorikolliseksi. Mutta onko asia todella niin yksinkertainen, että asiat muuttuvat parempaan suuntaan, kunhan me kaikki lopetamme lentämisen? Matkustaa voi toki muutenkin, mutta valtaosa muusta kuin kotimaan matkailusta taitetaan lentäen.

 

Yli 300 miljoonaa ihmistä työskentelee matkailun parissa

Pelkästään EU:n alueella matkailu työllistää 12 miljoonaa ihmistä. Maailmanlaajuisesti matkailu työllistää 313 miljoonaa ihmistä ja ala muodostaa yli 10% koko maailman bruttokansantuotteesta (lähde). Joka kymmenes työssäkäyvä ihminen työskentelee jollain tapaa matkailun parissa. Ei Suomessa, koska meillä on mahdollisuus tehdä muutakin, mutta joillekin maille ja alueille turismi on kuitenkin merkittävä tai merkittävin tulojen lähde. Lähin niistä on Islanti, jossa yli kolmasosa bruttokansantuotteesta tulee turismista. Kun tarkastelemme kaukaisempia saarivaltioita, luku suurenee entisestään. Esimerkiksi Aruballa 88% bruttokansantuotteesta tulee matkailusta (lähde). Vastaavia alueita ja valtioita on muitakin, jossa valtaosa rahavirrasta tulee turistien mukana. Suuri osa näistä on saarivaltioita, kuten Malediivit ja Seychellit sekä monet Karibian saarista.

St Maartenin kuuluista Maho Beach Karibialla.

Villejä delfiinejä Australian Monkey Mialla

Kuningaspingviinit lähdössä uimaan Falklandinsaarilla.

 

Turistien rahavirrat leviävät paikallisessa yhteisössä laajalle

Turistien mukanaan tuoma raha kulkeutuu monelle eri taholle, kun matkailualan yritykset ja niissä työskentelevät työntekijät käyttävät rahojaan paikallisissa yhteisöissä. Turistit eivät siis rahoita pelkästään matkailualan yrityksiä, vaan raha liikkuu huomattavasti laajemmalle. Kun paikalliset matkailualan  yritykset ja työntekijät maksavat veroja, saadaan yhteisölle rakennettua teitä, kouluja, sairaaloita, kenties lentokenttä ja parantuneen infrastruktuurin ansiosta tärkeiden hyödykkeiden (ruoka, lääkkeet) liikkuminen on helpompaa. Turismi voi myös auttaa suojelemaan paikallisia kulttuureita ja kulttuurikohteita, koska turistit haluavat vierailla niissä.

Swasimaassa paikallista käsityötä ostamassa.

Sansibarilla.

 

Mitä tapahtuisi Afrikan eläimille, jos kukaan ei enää matkustaisi katsomaan niitä?

Afrikan kansallispuistot ovat pitkälti turistien rahoittamia. Esimerkiksi Etelä-Afrikan Krugerin kansallispuiston rahoituksesta 15% tulee valtiolta ja loput puiston vierailijoilta (lähde). Ulkomaalaiset maksavat huomattavasti korkeampia luonnonsuojelumaksuja kuin paikalliset. Etelä-Afrikan kansallispuistot ovat siitä poikkeus, että niissä käy jonkin verran myös oman maan kansalaisia, mutta esimerkiksi Kenian ja Tansanian kansallispuistot ovat pääsääntöisesti ulkomaalaisten kansoittamia.

Kenties kaikkein kriittisimmin turistien rahavirtoja taitavat tarvita vuorigorillat ja maat, jossa ne asuvat. Ugandan, Kongon ja Ruandan vuotuisesta ulkomaisesta rahavirrasta 90% tulee gorillaturismista. Ilman turisteja gorillojen asuttamat metsät olisi saatettu hakata jo kokonaan alas. Nyt ne ovat merkittävä tulonlähde maan taloudelle ja niitä kannattaa suojella. Ekoturismin voidaan todella sanoa pelastavan nämä eläimet. Samalla ne auttavat myös paikallisia ihmisiä merkittävästi sillä esimerkiksi Ruandassa pieni osa gorillamaksuista käytetään paikallisen infrastuktuurin ja hyvinvoinnin kehittämiseen (lähde). Nämä ovat merkittäviä summia köyhille valtioille sillä luvat gorillavaelluksille ovat maasta riippuen 500-1000 euroa.

Afrikan väestönkasvu on järjettömän kovaa. Liian nopeaa. Maapallolla on jo nyt liikaa asukkaita ja väestö kasvaa nopeiten Afrikassa, jossa ihmisillä ei nytkään ole riittävästi ruokaa tai sopivaa viljelysmaata ruoan kasvattamiseen. Esimerkiksi Tansaniassa väestö on kasvanut 70 vuodessa 50 miljoonalla. Kun vauhti on näin nopea, on myös asuinalueista, viljelyalueista ja työpaikoista huutava pula. Jos villieläimet eivät ole hyödyksi, vallataan niiden asuinalueet hyvin nopeasti ihmisten käyttöön. Tansanian väestömäärän kehitys on kuitenkin vielä pientä verrattuna Nigeriaan, jossa väestö on lisääntynyt viimeisen 70 vuoden aikana yli 150 miljoonalla. (Lähde).

 

On totta, että turismi tuhoaa paikkoja ja saastuttaa ilmakehäämme

Sen lisäksi, että lentäminen aiheuttaa massiiviset hiilidioksidipäästöt, on turismista muutakin haittaa. Thaimaassa tunnettu Maya Bayn ranta jouduttiin sulkemaan turisteilta, koska siellä vieraili päivässä jopa 5000 turistia ja se vaikutti tuhoavasti rantaan ja sen lähistön koralliriuttoihin. Filippiineillä jouduttiin sulkemaan kokonainen saari. Erittäin suosittu Travel+Leisure -lehti nimesi Boracayn vuonna 2012 parhaaksi saareksi koko maailmassa ja tästä alkoi nousukiito. Jopa kolmannes vuotuisella tasolla lähes seitsemästä miljoonasta Filippiineillä vierailevasta turistista vieraili pienellä Boracayn saarella, jossa asuu vain 30 000 paikallista. Valittavana olisi ollut 7640 saarta, mutta Boracay vei voiton, kunnes sen sietokyky ylittyi ja viemärivedet valuivat turkoosiin rantaveteen.

Ongelmia ei ole pelkästään Aasiassa. Euroopan suositut turistikaupungit ovat myös helisemässä turistien kanssa. Venetsia on näistä varmasti se yleisin esimerkki. Venetsiassa vierailee ruuhkaisimpina päivinä 120 000 turistia, joista suurin osa keskittyy tunnettujen nähtävyyksien lähistölle. Barcelonassa liiallinen turistien määrä on jo saanut monen paikallisen vihamieliselle kannalle ja turisteille kirjoitellaan vihamielisiä viestejä. Airbnb-asuntojen vuokraus nostaa yleistä asuntojen hintatasoa niin korkealle, ettei paikallisilla ole enää varaa vuokrata asuntoja itselleen, kun sijoittajat ostavat jopa kokonaisia kerrostaloja vuokratakseen niitä turisteille. Monet muutkin suositut kaupungit ovat niin täynnä turisteja, että paikalliset pakenevat kaupunkien keskustoista muualle.

Kannatankin paljon enemmän matkustamista kohteisiin, joissa turismi ei aiheuta ongelmia, vaan jossa turisti on toivottu. Ystäväni matkusti äskettäin miehensä kanssa Ugandaan ja hän kertoi kuinka ylpeitä paikalliset olivat maastaan ja pyysivät heitä lukuisia kertoja kertomaan Ugandasta eteenpäin ja kannustamaan ihmisiä matkustamaan sinne. Maan turismi on vielä moniin muihin Afrikan maihin verrattuna kehittymätöntä, mutta kasvamassa. Turisteja kaivataan ja turistit voivat auttaa. Mieti lentoja varatessasi myös sitä missä rahasi tulee tarpeeseen. Onko sinun pakko matkustaa sinne minne kaikki muutkin vai voisiko joku tuntemattomampi kohde olla myös kiinnostava?

New York

Kanada

 

Yritykset ratkaisevassa roolissa päästöissä

Yksilöinä meillä on mahdollisuus vaikuttaa, mutta ne mahdollisuudet ovat loppujen lopuksi omien valintojen puitteissa melko rajalliset. Sen sijaan suurilla yrityksillä vaikutusmahdollisuudet ovat aivan toista luokkaa. Yksi esimerkki tästä on snackseja valmistava Estrella, joka ilmoitti keväällä luopuneensa sademetsiä tuhoavan palmuöljyn käytöstä tuotteissaan ja lahjoitti rahaa suojeltujen sademetsäalueiden hankintaan. Nyt samainen yritys on julkaissut tuottavansa perunalastut tänä päivänä tehtaalla perunajätteestä syntyvällä biokaasulla, jonka ansiosta ilmastovaikutukset ovat vähentyneet 92%. Katso video aiheesta.

Myös vastuulliset kuljetusalan yritykset ovat siirtymässä pikkuhiljaa diesel-käyttöisistä autoista kaasu- tai sähköautoihin. Uskon ja toivon, että yrityksiltä odotetaan jatkossa yhä suurempaa yhteiskuntavastuuta ilmastoasioissa. Kun mietimme esimerkiksi kuinka paljon sipsejä syödään ja miten paljon iso tehdas on todennäköisesti tuottanut aiemmin päästöjä, ovat vaikutukset aivan toista luokkaa mihin me yksilötasolla voimme päästä. Samoin on ammattiautoilun laita. Jos isolla yhdistelmäajoneuvolla, joka kuluttaa 40-70 litraa dieseliä sadan kilometrin matkalla ja sillä ajetaan vuositasolla jopa yli 200 000 kilometriä, on sen vaikutukset aivan eri luokkaa kuin yksityiskäytössä olevan pienikulutuksisen auton.

Me kuluttajina voimme sitten äänestää jaloillamme ja lompakollamme ostamalla vastuullisesti tuotettua sekä kuljetettua ruokaa ja tavaroita. Vegaani- ja kasvisruokabuumi näyttää kovalta ja sen vauhdista kertoo sekin, että jugurttijätti Danone on ostanut kasvipohjaisia jugurtteja tuottavan Alpron.

Matkailun ei pitäisi olla niin halpaa

Vaikka puhunkin matkailun hyvien puolien puolesta, olen sitä mieltä, ettei sen pitäisi olla liian halpaa. Ei meille, eikä myöskään muille.  Alle 100 euron lennot viikonloppumatkasta Eurooppaan tuntuu vähän vääryydeltä ilmastoamme kohtaan. Olen lentoveron kannalla, mutta se pitää toteuttaa maailmanlaajuisesti ja siten, että raha menee suoraan ilmastonmuutoksen torjuntaan.

Toivottavasti tulevaisuudessa myös ilmailuala voi ottaa yhä enenevässä määrin biopolttoaineita käyttöön. Kokeiluja on jo tehty, mutta vasta pienessä määrin. Tällä hetkellä lentoala muodostaa noin 3 % EU-alueen ilmastopäästöistä ja maailmanlaajuisesti kaksi prosenttia. Tämä ei vielä kuulosta kovin pahalta, mutta vauhti kiihtyy. Seuraavan 20 vuoden kuluessa lentojen määrän ennustetaan tuplaantuvan. (Lähde) Se on ihan hiton paljon.

Australiaan on pitkä matka. Siksi sinne kannattaakin lähteä pitkäksi aikaa. Me vietimme siellä puoli vuotta.

 

On helppoa sanoa; lopettakaa lentäminen, mutta vaikeampaa, jos pitää vastata mitä kaikille turismista eläville ihmisille ja eläimille sitten käy?

 

Pysy mukana:

Facebook | Youtube | Bloglovin | Instagram

Comments

  • 29.10.2018

    Puit taas sanoiksi paljon ajatuksia, joita en vaan asiaa sivutessani saanut mitenkään jäsenneltyä järkeviksi lauseiksi. Mikään ei ole mustavalkoista, eikä tämä aihe ole poikkeus. Vakava se toki on, eikä näillä näkökulmilla täysin sitä lentelyä voi itselleen oikeuttaa ja muille perustella, mutta turhan kärjistettyä demonisointia voitaisiin kyllä rajoittaa. Kiitos hyvin faktapohjaisesta kirjoituksesta, toivoisin että moni lentämistä kritisoiva osaisi ajatella myös tämän puolen asiasta! <3

    reply
  • 29.10.2018

    Olen itse matkustanut aina (koska ihanat vanhemmat roudasivat roadtripeille jo toukkavaiheessa) ja uskon, että se on tehnyt minusta paremman ihmisen. Ekaa kertaa olin viikon reissussa ilman vanhempia 10-v ikäisenä jumppamatkalla. Kuukauden Briteissä 12-v. Kuukauden yksin reilaamassa 15-v. Siksi kouluttauduin myös matkailu- ja ravintola-alan restonomiksi. Ja mä en tiedä mitään muuta tapaa, jolla saadaan ihmisiä näkemään maailman moninaisuus ja ihmeellisyys yhtä hyvin. Matkailun kaikissa kohdemaissa todella monet yrittäjät ovat suoraan tai välillisesti tooodella riippuvaisia matkailusta. Veikkaan, että meidät on laitettu tälle planeetalle löytämään tapoja tasapainottaa asioita. Kaikki ei voi olla vain mustavalkoista.

    reply
  • 30.10.2018

    Todella hyvä kirjoitus. Nyt pitäisi vain saada ihmiset matkustamaan vastuullisesti, jotta rahaa oikeasti jää kohteisiin. All inclusive-matkat voisi mun puolesta lopettaa kokonaan. Niiden takia on kohteita, joihin turisti ei jätä lomallaan yhtään rahaa paikallisille.

    reply
    • Miu
      5.11.2018

      Eikö samalla logiikalla pitäisi sitten kieltää reppureissaaminen? Minibudjetilla liikkeellä oleva turisti ei paljoa rahaa jätä paikallisille. Varmasti enemmön rahaa jää all inclusive-turistilta.
      Muutenkin, jos kerran matkailu on ok koska se tuo rahaa paikallisille, niin eikö reppureissaaminen ole se kaikista epäeettisin matkailun muoto? Lentämiseen palaa fossiilisia, mutta kohteessa sitten eletään mahdollisimman halvasti.

      reply
  • Taru
    30.10.2018

    Tällä hetkellä tuntuu, että tämä on ihan loose-loose tilanne. Matkailussa on todella paljon hyviä puolia, eikä tuo paikallisten ihmisten ja eläinten auttaminen ole se pienin juttu. Sama tilanne on käytännössä kaikessa ilmastonmuutosta aiheuttavassa toiminnassa. Ne luovat työpaikkoja ja hyvinvointia nyt. Ongelma on just siinä että yrittäessämme turvata oman ja oman aikamme hyvinvoinnin, jossain kohtaa tulee sitten täysstoppi ja ne työpaikat, eläimet ja hyvinvointi häviävät joka tapauksessa. Tällä hetkellä ne hyvääkin tarkoittavat lentomatkat ihan yhtä lailla syövät hyvinvointia tulevilta ihmisiltä.

    Joku nobelin palkinto meneekin sille, joka keksii miten juuri tuon liiallisen ja tuhoavan lentomatkailun saisi lopetettua ja jäljelle jäisi se oikeasti järkevä matkailu… Melkoisia taikatemppuja tunnutaan tarvitsevan, että koko ilmanstonmuutosta aiheuttava koneisto saataisiin kuriin tarpeeksi nopeasti niin, että mitään ei tarvitisi lopettaa kokonaan.

    reply
  • 30.10.2018

    Juu, ensinnäkin koko teoria CO2 = ilmastonmuutos on erittäin kyseenalaistettu nimenomaan tieteen suunnalla, mutta poliitikot ja media pitävät ääntä. Mutta se on eri kysymys.

    Turismi / matkailu kuuluu maailman siisteimpiin elinkeinoihin. Joskus vertaan aseteollisuuteen, raskaaseen teollisuuteen ja esim. kuljetuselinkeinoon, missä kuljetetaan esim. tuoreita kiwi-hedelmiä vegaaneille, jotka syövät uusseelantilaisia hedelmiä ja kuvittelevat pelastavansa maapallon. Ensin kannattaisi pelastaa se oma uskottavuus.

    Mutta nämä siis perusjuttuina:

    – Matkailu edellyttää puhtaan luonnon. Mitä enemmän puhtaita rantoja, kauniita maisemia, elossa olevia safarieläimiä, sitä enemmän matkailu vetää ihmisiä.

    – Sama kääntäen, että jokainen elinkeinonharjoittaja tekee kaikkensa, jotta rannat pysyisivät puhtaina ja jotta villieläimet pysyisivät elossa. Joku tuttu oli juuri menossa tiikerisafarille Intiassa, kyllä niiden tiikereiden pitää pysyä elossa, jotta tuokin bisnes jatkuisi.

    – Päivätasolla normituristi löhöää uima-altaalla tekemättä mitään, käyttäen lähinnä aurinkoenergiaa oman ihonsa käristämiseksi. Korkeintaan hän kävelee museoissa tai raunioilla tutustumassa paikkoihin, kävelee syömään ja kävelee hotelliin kuorsaamaan.

    – Kontrastina kotioloissa tyyppi pitää kotonaan sähköt päällä, kulkee joka ainoa arkipäivä työpaikalle usein omalla autollaan, sama reitti takaisin ja muutenkin kuluttaa energiaa elämiseen, työmatkoihin ja viihteeseen.

    – Massaturismissa käytetään aina ns. joukkoliikennettä, eli 40 kiinalaista tai intialaista turistia ahdetaan samaan bussiin. Tämä käytäntö vastaa sitä, että jokainen noista turisteista käyttäisi kotimaassaan julkisia. Ollaan siis hyvällä tiellä.

    – Omatoimimatkailijat pääsääntöisesti käyttävät julkisia, pienin poikkeuksin. Esim. kaupunkimatkailussa itse käytän aina ensin metroa, koska se on niin helppo. Loput kävellen. En juuri koskaan käytä taksia, toisin kuin vihreät kansanedustajat.

    Matkailu on perussäännöiltään luontoa säästävää ja luonnon puhtautta EDELLYTTÄVÄÄ bisnestä. Suosittelen lämpimästi.

    Vielä yksi pointti. Suomen talvessa kulutetaan massiivisesti energiaa lämmitykseen. Painumalla kunnon ilmastopakolaismatkalle lämpimään maahan, kulutetaan vähemmän energiaa.

    reply
  • 30.10.2018

    Nyt oli hyvä kirjoitus. Erityisesti arvostan taustatyötä ja lähteiden käyttöä, sekä omaa mielipidettä. Toivon, että tämä postaus saa arvoisensa vastaanototn, eikä aiheuta jankkausmomentteja täällä kommneotinnissa. Kiitos!

    reply
  • 30.10.2018

    Hyvä teksti. Ja asiallinen kommentti Markukselta.

    reply
  • form
    31.10.2018

    Matkustaminen = lentomatkustaminen? Mihin tässä unohtuu purjelaivat tai vaikka junamatkustus? Miksi muita matkustustapoja ei tuoda esiin missään, vaan puhutaan vain “matkailun lopettamisesta”?

    reply
  • 31.10.2018

    Painavaa asiaa ja hyvin kirjoitettu, hyviä pointteja myös kommenteissa.
    Itsekin viime aikoina miettinyt omaa matkustusta, etenkin lentojen osalta. Vaikka pyritäänkin olemaan aina pitemmän aikaa reissussa niin matkustuskerrat on kyllä noussut viime vuosina.
    Ajattelemisen aihetta puoleen ja toiseen.

    reply
  • Pekka
    5.11.2018

    Tottakai matkailu ja turismi ovat isoja työllistäjiä, mutta niin on moni muukin ympäristöä pilaava teollisuuden ala. Moni ympäristöä pilaava teollisuuden ala tuottaa myös iloa monelle. Mietipä vaikka, kuinka moni elää vaatteiden kertakäyttökulttuurista ja tulee iloiseksi ostettuaan uuden vaatteen. Kukaan tuskin kuitenkaan vakavalla naamalla puolustaa em. kertakäyttökulttuuria.

    Jos Afrikan eläimet ja luonnonpuistot ovat lähellä sydäntä, niin lahjoita niille lentolipun hinta. Jätä väliin niiden elinympäristön tuhoaminen, koska luonnonpuistoista tuskin on paljon jäljellä kun lämpötila nousee muutaman asteen.

    Matkailu nyt vaan on ympäristörikos vaikka miten miettisi sen hyviä puolia.

    reply

Post a Comment

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit sed.

Follow us on