Mitä jos kaikki lopettaisivat matkustamisen?
Viime viikkoina ilmastonmuutoskeskustelu on käynyt kuumempana kuin kenties koskaan, kun IPCC:n raportti julkaistiin. Ja aivan aiheesta. Tilanne on hälyyttävä. Kuumimpia omiin silmiini osuneita aiheita ovat olleet lihan syönti ja lentomatkustus. Olen syyllinen niihin molempiin. Ensin mainittuun keskimääräistä vähemmän, mutta jälkimmäiseen huomattavasti keskivertoa enemmän. Olen tuntenut itseni lähes rikolliseksi – ilmastorikolliseksi. Mutta onko asia todella niin yksinkertainen, että asiat muuttuvat parempaan suuntaan, kunhan me kaikki lopetamme lentämisen? Matkustaa voi toki muutenkin, mutta valtaosa muusta kuin kotimaan matkailusta taitetaan lentäen.
Yli 300 miljoonaa ihmistä työskentelee matkailun parissa
Pelkästään EU:n alueella matkailu työllistää 12 miljoonaa ihmistä. Maailmanlaajuisesti matkailu työllistää 313 miljoonaa ihmistä ja ala muodostaa yli 10% koko maailman bruttokansantuotteesta (lähde). Joka kymmenes työssäkäyvä ihminen työskentelee jollain tapaa matkailun parissa. Ei Suomessa, koska meillä on mahdollisuus tehdä muutakin, mutta joillekin maille ja alueille turismi on kuitenkin merkittävä tai merkittävin tulojen lähde. Lähin niistä on Islanti, jossa yli kolmasosa bruttokansantuotteesta tulee turismista. Kun tarkastelemme kaukaisempia saarivaltioita, luku suurenee entisestään. Esimerkiksi Aruballa 88% bruttokansantuotteesta tulee matkailusta (lähde). Vastaavia alueita ja valtioita on muitakin, jossa valtaosa rahavirrasta tulee turistien mukana. Suuri osa näistä on saarivaltioita, kuten Malediivit ja Seychellit sekä monet Karibian saarista.
Turistien rahavirrat leviävät paikallisessa yhteisössä laajalle
Turistien mukanaan tuoma raha kulkeutuu monelle eri taholle, kun matkailualan yritykset ja niissä työskentelevät työntekijät käyttävät rahojaan paikallisissa yhteisöissä. Turistit eivät siis rahoita pelkästään matkailualan yrityksiä, vaan raha liikkuu huomattavasti laajemmalle. Kun paikalliset matkailualan yritykset ja työntekijät maksavat veroja, saadaan yhteisölle rakennettua teitä, kouluja, sairaaloita, kenties lentokenttä ja parantuneen infrastruktuurin ansiosta tärkeiden hyödykkeiden (ruoka, lääkkeet) liikkuminen on helpompaa. Turismi voi myös auttaa suojelemaan paikallisia kulttuureita ja kulttuurikohteita, koska turistit haluavat vierailla niissä.
Mitä tapahtuisi Afrikan eläimille, jos kukaan ei enää matkustaisi katsomaan niitä?
Afrikan kansallispuistot ovat pitkälti turistien rahoittamia. Esimerkiksi Etelä-Afrikan Krugerin kansallispuiston rahoituksesta 15% tulee valtiolta ja loput puiston vierailijoilta (lähde). Ulkomaalaiset maksavat huomattavasti korkeampia luonnonsuojelumaksuja kuin paikalliset. Etelä-Afrikan kansallispuistot ovat siitä poikkeus, että niissä käy jonkin verran myös oman maan kansalaisia, mutta esimerkiksi Kenian ja Tansanian kansallispuistot ovat pääsääntöisesti ulkomaalaisten kansoittamia.
Kenties kaikkein kriittisimmin turistien rahavirtoja taitavat tarvita vuorigorillat ja maat, jossa ne asuvat. Ugandan, Kongon ja Ruandan vuotuisesta ulkomaisesta rahavirrasta 90% tulee gorillaturismista. Ilman turisteja gorillojen asuttamat metsät olisi saatettu hakata jo kokonaan alas. Nyt ne ovat merkittävä tulonlähde maan taloudelle ja niitä kannattaa suojella. Ekoturismin voidaan todella sanoa pelastavan nämä eläimet. Samalla ne auttavat myös paikallisia ihmisiä merkittävästi sillä esimerkiksi Ruandassa pieni osa gorillamaksuista käytetään paikallisen infrastuktuurin ja hyvinvoinnin kehittämiseen (lähde). Nämä ovat merkittäviä summia köyhille valtioille sillä luvat gorillavaelluksille ovat maasta riippuen 500-1000 euroa.
Afrikan väestönkasvu on järjettömän kovaa. Liian nopeaa. Maapallolla on jo nyt liikaa asukkaita ja väestö kasvaa nopeiten Afrikassa, jossa ihmisillä ei nytkään ole riittävästi ruokaa tai sopivaa viljelysmaata ruoan kasvattamiseen. Esimerkiksi Tansaniassa väestö on kasvanut 70 vuodessa 50 miljoonalla. Kun vauhti on näin nopea, on myös asuinalueista, viljelyalueista ja työpaikoista huutava pula. Jos villieläimet eivät ole hyödyksi, vallataan niiden asuinalueet hyvin nopeasti ihmisten käyttöön. Tansanian väestömäärän kehitys on kuitenkin vielä pientä verrattuna Nigeriaan, jossa väestö on lisääntynyt viimeisen 70 vuoden aikana yli 150 miljoonalla. (Lähde).
On totta, että turismi tuhoaa paikkoja ja saastuttaa ilmakehäämme
Sen lisäksi, että lentäminen aiheuttaa massiiviset hiilidioksidipäästöt, on turismista muutakin haittaa. Thaimaassa tunnettu Maya Bayn ranta jouduttiin sulkemaan turisteilta, koska siellä vieraili päivässä jopa 5000 turistia ja se vaikutti tuhoavasti rantaan ja sen lähistön koralliriuttoihin. Filippiineillä jouduttiin sulkemaan kokonainen saari. Erittäin suosittu Travel+Leisure -lehti nimesi Boracayn vuonna 2012 parhaaksi saareksi koko maailmassa ja tästä alkoi nousukiito. Jopa kolmannes vuotuisella tasolla lähes seitsemästä miljoonasta Filippiineillä vierailevasta turistista vieraili pienellä Boracayn saarella, jossa asuu vain 30 000 paikallista. Valittavana olisi ollut 7640 saarta, mutta Boracay vei voiton, kunnes sen sietokyky ylittyi ja viemärivedet valuivat turkoosiin rantaveteen.
Ongelmia ei ole pelkästään Aasiassa. Euroopan suositut turistikaupungit ovat myös helisemässä turistien kanssa. Venetsia on näistä varmasti se yleisin esimerkki. Venetsiassa vierailee ruuhkaisimpina päivinä 120 000 turistia, joista suurin osa keskittyy tunnettujen nähtävyyksien lähistölle. Barcelonassa liiallinen turistien määrä on jo saanut monen paikallisen vihamieliselle kannalle ja turisteille kirjoitellaan vihamielisiä viestejä. Airbnb-asuntojen vuokraus nostaa yleistä asuntojen hintatasoa niin korkealle, ettei paikallisilla ole enää varaa vuokrata asuntoja itselleen, kun sijoittajat ostavat jopa kokonaisia kerrostaloja vuokratakseen niitä turisteille. Monet muutkin suositut kaupungit ovat niin täynnä turisteja, että paikalliset pakenevat kaupunkien keskustoista muualle.
Kannatankin paljon enemmän matkustamista kohteisiin, joissa turismi ei aiheuta ongelmia, vaan jossa turisti on toivottu. Ystäväni matkusti äskettäin miehensä kanssa Ugandaan ja hän kertoi kuinka ylpeitä paikalliset olivat maastaan ja pyysivät heitä lukuisia kertoja kertomaan Ugandasta eteenpäin ja kannustamaan ihmisiä matkustamaan sinne. Maan turismi on vielä moniin muihin Afrikan maihin verrattuna kehittymätöntä, mutta kasvamassa. Turisteja kaivataan ja turistit voivat auttaa. Mieti lentoja varatessasi myös sitä missä rahasi tulee tarpeeseen. Onko sinun pakko matkustaa sinne minne kaikki muutkin vai voisiko joku tuntemattomampi kohde olla myös kiinnostava?
Yritykset ratkaisevassa roolissa päästöissä
Yksilöinä meillä on mahdollisuus vaikuttaa, mutta ne mahdollisuudet ovat loppujen lopuksi omien valintojen puitteissa melko rajalliset. Sen sijaan suurilla yrityksillä vaikutusmahdollisuudet ovat aivan toista luokkaa. Yksi esimerkki tästä on snackseja valmistava Estrella, joka ilmoitti keväällä luopuneensa sademetsiä tuhoavan palmuöljyn käytöstä tuotteissaan ja lahjoitti rahaa suojeltujen sademetsäalueiden hankintaan. Nyt samainen yritys on julkaissut tuottavansa perunalastut tänä päivänä tehtaalla perunajätteestä syntyvällä biokaasulla, jonka ansiosta ilmastovaikutukset ovat vähentyneet 92%. Katso video aiheesta.
Myös vastuulliset kuljetusalan yritykset ovat siirtymässä pikkuhiljaa diesel-käyttöisistä autoista kaasu- tai sähköautoihin. Uskon ja toivon, että yrityksiltä odotetaan jatkossa yhä suurempaa yhteiskuntavastuuta ilmastoasioissa. Kun mietimme esimerkiksi kuinka paljon sipsejä syödään ja miten paljon iso tehdas on todennäköisesti tuottanut aiemmin päästöjä, ovat vaikutukset aivan toista luokkaa mihin me yksilötasolla voimme päästä. Samoin on ammattiautoilun laita. Jos isolla yhdistelmäajoneuvolla, joka kuluttaa 40-70 litraa dieseliä sadan kilometrin matkalla ja sillä ajetaan vuositasolla jopa yli 200 000 kilometriä, on sen vaikutukset aivan eri luokkaa kuin yksityiskäytössä olevan pienikulutuksisen auton.
Me kuluttajina voimme sitten äänestää jaloillamme ja lompakollamme ostamalla vastuullisesti tuotettua sekä kuljetettua ruokaa ja tavaroita. Vegaani- ja kasvisruokabuumi näyttää kovalta ja sen vauhdista kertoo sekin, että jugurttijätti Danone on ostanut kasvipohjaisia jugurtteja tuottavan Alpron.
Matkailun ei pitäisi olla niin halpaa
Vaikka puhunkin matkailun hyvien puolien puolesta, olen sitä mieltä, ettei sen pitäisi olla liian halpaa. Ei meille, eikä myöskään muille. Alle 100 euron lennot viikonloppumatkasta Eurooppaan tuntuu vähän vääryydeltä ilmastoamme kohtaan. Olen lentoveron kannalla, mutta se pitää toteuttaa maailmanlaajuisesti ja siten, että raha menee suoraan ilmastonmuutoksen torjuntaan.
Toivottavasti tulevaisuudessa myös ilmailuala voi ottaa yhä enenevässä määrin biopolttoaineita käyttöön. Kokeiluja on jo tehty, mutta vasta pienessä määrin. Tällä hetkellä lentoala muodostaa noin 3 % EU-alueen ilmastopäästöistä ja maailmanlaajuisesti kaksi prosenttia. Tämä ei vielä kuulosta kovin pahalta, mutta vauhti kiihtyy. Seuraavan 20 vuoden kuluessa lentojen määrän ennustetaan tuplaantuvan. (Lähde) Se on ihan hiton paljon.
On helppoa sanoa; lopettakaa lentäminen, mutta vaikeampaa, jos pitää vastata mitä kaikille turismista eläville ihmisille ja eläimille sitten käy?
Pysy mukana:
Laura / Irtiottoja
Puit taas sanoiksi paljon ajatuksia, joita en vaan asiaa sivutessani saanut mitenkään jäsenneltyä järkeviksi lauseiksi. Mikään ei ole mustavalkoista, eikä tämä aihe ole poikkeus. Vakava se toki on, eikä näillä näkökulmilla täysin sitä lentelyä voi itselleen oikeuttaa ja muille perustella, mutta turhan kärjistettyä demonisointia voitaisiin kyllä rajoittaa. Kiitos hyvin faktapohjaisesta kirjoituksesta, toivoisin että moni lentämistä kritisoiva osaisi ajatella myös tämän puolen asiasta! <3
Elina | Vaihda vapaalle
Kiitos kommentistasi! 🙂 Niinpä, nämä ei ole ollenkaan yksioikoisia asioita. Sitä on tosi vaikea tietää mikä on hyvästä ja mikä pahasta, mutta jos kaikki matkailu loppuisi maailmasta kuin seinään, aika iso kaaos ja kriisi saataisiin aikaiseksi. Asteittain, jos me kaikki lähdetään vähentämään sitä, voi lopputulos olla toivotumpi.
Mikaela
Olen itse matkustanut aina (koska ihanat vanhemmat roudasivat roadtripeille jo toukkavaiheessa) ja uskon, että se on tehnyt minusta paremman ihmisen. Ekaa kertaa olin viikon reissussa ilman vanhempia 10-v ikäisenä jumppamatkalla. Kuukauden Briteissä 12-v. Kuukauden yksin reilaamassa 15-v. Siksi kouluttauduin myös matkailu- ja ravintola-alan restonomiksi. Ja mä en tiedä mitään muuta tapaa, jolla saadaan ihmisiä näkemään maailman moninaisuus ja ihmeellisyys yhtä hyvin. Matkailun kaikissa kohdemaissa todella monet yrittäjät ovat suoraan tai välillisesti tooodella riippuvaisia matkailusta. Veikkaan, että meidät on laitettu tälle planeetalle löytämään tapoja tasapainottaa asioita. Kaikki ei voi olla vain mustavalkoista.
Elina | Vaihda vapaalle
Näinhän se on, että matkailu avaa silmiä ihan eri tavalla kuin pelkästään asioiden näkeminen televisiosta tai lukeminen sanomalehdestä. Kunpa tasapaino kaiken välille löytyisi tulevaisuudessa. Toivossa on hyvä elää.
Laura / Matka Maailman Ympäri 80 Vuodessa
Todella hyvä kirjoitus. Nyt pitäisi vain saada ihmiset matkustamaan vastuullisesti, jotta rahaa oikeasti jää kohteisiin. All inclusive-matkat voisi mun puolesta lopettaa kokonaan. Niiden takia on kohteita, joihin turisti ei jätä lomallaan yhtään rahaa paikallisille.
Elina | Vaihda vapaalle
Kiitos! All Inclusive -kohteet ei tosiaan ole niitä parhaita, mutta jättää nekin toki rahaa kohteisiin, vaikkei niin paljoa. Niissä on kuitenkin paikallisia työntekijöitä ja ruokaa ostetaan paikallisilta yms. Harmi, että on sellaisia turisteja, jotka haluavat viettää koko lomansa yksittäisen resortin sisällä näkemättä kohdetta oikeasti. 🙁
Miu
Eikö samalla logiikalla pitäisi sitten kieltää reppureissaaminen? Minibudjetilla liikkeellä oleva turisti ei paljoa rahaa jätä paikallisille. Varmasti enemmön rahaa jää all inclusive-turistilta.
Muutenkin, jos kerran matkailu on ok koska se tuo rahaa paikallisille, niin eikö reppureissaaminen ole se kaikista epäeettisin matkailun muoto? Lentämiseen palaa fossiilisia, mutta kohteessa sitten eletään mahdollisimman halvasti.
Taru
Tällä hetkellä tuntuu, että tämä on ihan loose-loose tilanne. Matkailussa on todella paljon hyviä puolia, eikä tuo paikallisten ihmisten ja eläinten auttaminen ole se pienin juttu. Sama tilanne on käytännössä kaikessa ilmastonmuutosta aiheuttavassa toiminnassa. Ne luovat työpaikkoja ja hyvinvointia nyt. Ongelma on just siinä että yrittäessämme turvata oman ja oman aikamme hyvinvoinnin, jossain kohtaa tulee sitten täysstoppi ja ne työpaikat, eläimet ja hyvinvointi häviävät joka tapauksessa. Tällä hetkellä ne hyvääkin tarkoittavat lentomatkat ihan yhtä lailla syövät hyvinvointia tulevilta ihmisiltä.
Joku nobelin palkinto meneekin sille, joka keksii miten juuri tuon liiallisen ja tuhoavan lentomatkailun saisi lopetettua ja jäljelle jäisi se oikeasti järkevä matkailu… Melkoisia taikatemppuja tunnutaan tarvitsevan, että koko ilmanstonmuutosta aiheuttava koneisto saataisiin kuriin tarpeeksi nopeasti niin, että mitään ei tarvitisi lopettaa kokonaan.
Elina | Vaihda vapaalle
Olet kyllä aivan oikeassa, että tällä hetkellä tuntuu olevan pelkästään huonoja vaihtoehtoja. Kun yhteen suuntaan autat, toiseen tuhoat. Toivottavasti teknologia tosiaan onnistuisi tuomaan ratkaisun tähän ja PIAN!
Markus Lehtipuu
Juu, ensinnäkin koko teoria CO2 = ilmastonmuutos on erittäin kyseenalaistettu nimenomaan tieteen suunnalla, mutta poliitikot ja media pitävät ääntä. Mutta se on eri kysymys.
Turismi / matkailu kuuluu maailman siisteimpiin elinkeinoihin. Joskus vertaan aseteollisuuteen, raskaaseen teollisuuteen ja esim. kuljetuselinkeinoon, missä kuljetetaan esim. tuoreita kiwi-hedelmiä vegaaneille, jotka syövät uusseelantilaisia hedelmiä ja kuvittelevat pelastavansa maapallon. Ensin kannattaisi pelastaa se oma uskottavuus.
Mutta nämä siis perusjuttuina:
– Matkailu edellyttää puhtaan luonnon. Mitä enemmän puhtaita rantoja, kauniita maisemia, elossa olevia safarieläimiä, sitä enemmän matkailu vetää ihmisiä.
– Sama kääntäen, että jokainen elinkeinonharjoittaja tekee kaikkensa, jotta rannat pysyisivät puhtaina ja jotta villieläimet pysyisivät elossa. Joku tuttu oli juuri menossa tiikerisafarille Intiassa, kyllä niiden tiikereiden pitää pysyä elossa, jotta tuokin bisnes jatkuisi.
– Päivätasolla normituristi löhöää uima-altaalla tekemättä mitään, käyttäen lähinnä aurinkoenergiaa oman ihonsa käristämiseksi. Korkeintaan hän kävelee museoissa tai raunioilla tutustumassa paikkoihin, kävelee syömään ja kävelee hotelliin kuorsaamaan.
– Kontrastina kotioloissa tyyppi pitää kotonaan sähköt päällä, kulkee joka ainoa arkipäivä työpaikalle usein omalla autollaan, sama reitti takaisin ja muutenkin kuluttaa energiaa elämiseen, työmatkoihin ja viihteeseen.
– Massaturismissa käytetään aina ns. joukkoliikennettä, eli 40 kiinalaista tai intialaista turistia ahdetaan samaan bussiin. Tämä käytäntö vastaa sitä, että jokainen noista turisteista käyttäisi kotimaassaan julkisia. Ollaan siis hyvällä tiellä.
– Omatoimimatkailijat pääsääntöisesti käyttävät julkisia, pienin poikkeuksin. Esim. kaupunkimatkailussa itse käytän aina ensin metroa, koska se on niin helppo. Loput kävellen. En juuri koskaan käytä taksia, toisin kuin vihreät kansanedustajat.
Matkailu on perussäännöiltään luontoa säästävää ja luonnon puhtautta EDELLYTTÄVÄÄ bisnestä. Suosittelen lämpimästi.
Vielä yksi pointti. Suomen talvessa kulutetaan massiivisesti energiaa lämmitykseen. Painumalla kunnon ilmastopakolaismatkalle lämpimään maahan, kulutetaan vähemmän energiaa.
Elina | Vaihda vapaalle
Hei Markus! Olen aiemminkin pyytänyt tätä sinulta, mutta linkkaa ihmeessä siihen vakavasti otettavaan ilmastonmuutosta kyseenalaistavaan tieteelliseen julkaisuun. Tiedemiehet taitavat kuitenkin suurimmaksi osaksi olla nimenomaan hyvin huolissaan.
Valitettavasti en pysty olemaan ihan samaa mieltää kanssasi kaikista kohdista, mutta toki rannat ja paikat pidetään monissa turistikohteissa siistinä, mikä on hyvä asia. Kaiken kaikkiaan matkailu on kuitenkin hyvin ympäristöä rasittavaa, siitä ei mihinkään pääse. Vaikka turisti vain loikoilisikin hotellilla, on se hotelli / hostelli kuitenkin pitänyt rakentaa turisteja varten. Hotellia lämmitetään / ilmastoidaan / uima-altaaseen lasketaan vettä. Työpaikkoja kyllä, päästöjä myös kyllä erittäin paljon.
Katja Muttilainen/Miss Mureena
Nyt oli hyvä kirjoitus. Erityisesti arvostan taustatyötä ja lähteiden käyttöä, sekä omaa mielipidettä. Toivon, että tämä postaus saa arvoisensa vastaanototn, eikä aiheuta jankkausmomentteja täällä kommneotinnissa. Kiitos!
Elina | Vaihda vapaalle
Kiitos Katja kommentistasi! 🙂
Sini
Hyvä teksti. Ja asiallinen kommentti Markukselta.
Elina | Vaihda vapaalle
Kiitos kommentistasi. 🙂
form
Matkustaminen = lentomatkustaminen? Mihin tässä unohtuu purjelaivat tai vaikka junamatkustus? Miksi muita matkustustapoja ei tuoda esiin missään, vaan puhutaan vain “matkailun lopettamisesta”?
Elina | Vaihda vapaalle
Matkustaa voi toki monella muullakin tapaa, mutta keskityin tässä aika pitkälti kohteisiin, joihin ei ainakaan Suomesta käsin kovin helpolla pääse ilman lentämistä. Lentäminen myöskin muodostaa matkailun päästöistä kokonaisuudessa aika pienen osan, vain noin 12 %. Muu koostuu esim. hotelleista, ostoksista jne. https://tekniikanmaailma.fi/turismi-rasittaa-ymparistoa-kahdeksan-kertaa-enemman-kuin-on-luultu-kertoo-tutkimus/
form
Ehkä sit kannattaisi tuoda esille niitä tapoja, miten matkustaa fiksummin ja vähemmän kuluttavasti, eikä nähdä vain näitä vaihtoehtoja, että joko matkustetaan lentäen ja shoppaillaan tai jäädään kotiin.
Pinkkis
Painavaa asiaa ja hyvin kirjoitettu, hyviä pointteja myös kommenteissa.
Itsekin viime aikoina miettinyt omaa matkustusta, etenkin lentojen osalta. Vaikka pyritäänkin olemaan aina pitemmän aikaa reissussa niin matkustuskerrat on kyllä noussut viime vuosina.
Ajattelemisen aihetta puoleen ja toiseen.
Elina | Vaihda vapaalle
Kiitos! Sitä on tosiaan välillä hyvä pysähtyä miettimään omaa matkailukulutustaan. Nämä on niin pirun vaikeita asioita ja kuten kommenteissakin todettu, hyviä vaihtoehtoja ei ole, vaan tuntuu olevan pelkkiä huonoja. :/ Matkailussa on kuitenkin ehdottomasti myös lukuisat hyvät puolensa.
Pekka
Tottakai matkailu ja turismi ovat isoja työllistäjiä, mutta niin on moni muukin ympäristöä pilaava teollisuuden ala. Moni ympäristöä pilaava teollisuuden ala tuottaa myös iloa monelle. Mietipä vaikka, kuinka moni elää vaatteiden kertakäyttökulttuurista ja tulee iloiseksi ostettuaan uuden vaatteen. Kukaan tuskin kuitenkaan vakavalla naamalla puolustaa em. kertakäyttökulttuuria.
Jos Afrikan eläimet ja luonnonpuistot ovat lähellä sydäntä, niin lahjoita niille lentolipun hinta. Jätä väliin niiden elinympäristön tuhoaminen, koska luonnonpuistoista tuskin on paljon jäljellä kun lämpötila nousee muutaman asteen.
Matkailu nyt vaan on ympäristörikos vaikka miten miettisi sen hyviä puolia.
Pingback: Vuoden 2018 suosituimmat jutut - Meriharakka.net
Pingback: Koronavirus voi koitua myös Afrikan eläinten kohtaloksi - Matkablogi Vaihda vapaalle