Image Alt

Matkablogi

Finnlinesilla Naantalista Ruotsiin

Kaupallinen yhteistyö Finnlinesin ja Rantapallon kanssa.

Tälle kesälle on tullut laivamatkailtua selvästi keskivertoa enemmän Itämerellä. Olemme nimittäin olleet tähän mennessä kaikkina neljänä kesäkuun viikonloppuna Itämerellä laivan kyydissä. Yksi matkoista oli todellinen bileristeily, Tomin ystävän täyttäessä pyöreitä. Toinen oli reittimatka Finnlinesilla Naantalista Kapellskäriin ja takaisin. Toiseksi viimeisenä viikonloppuna ylitimme Itämeren etelänaapuriin ja takaisin, kun teimme Baltian roadtripin. Ehkä voi jo sanoa, että vertailupohjaa on jonkin verran.  Kaikki nämä laivamatkat ovat eronneet toisistaan merkittävästi. Jokaisella niistä on myös selkeä kohderyhmänsä ja tarkoituksensa. Yhdellä reitillä kuljetetaan juhlivia ihmisiä, toisella ennen kaikkea meille kaikille tärkeitä hyödykkeitä.

Kun suunnitelmissa on Itämeren ylitys länsinaapuriin Ruotsiin, tulee helposti tarkistettua vain ne useimmille tutuimmat viikkarit ja siljat. Vaihtoehdot eivät kuitenkaan pääty siihen, vaan merimatkan voi taittaa kätevästi, edullisesti ja ennen kaikkea rauhallisesti myös Finnlinesilla. Täytyy tunnustaa, ettemme ole tulleet ajatelleeksi tätä vaihtoehtoa ennen kuin Finnlines kutsui meidät ja neljä muuta bloggaajaa tutustumaan tähän reittiin ja uudistettuun MS Finnswaniin kesäkuisena viikonloppuna. Nousimme laivaan Naantalista ja risteilimme sen kyydissä Ruotsin Kapellskäriin ja takaisin. Risteily on siinä mielessä hieman harhaanjohtava sana, että kyse on aina reittimatkasta. Laivaan pääsee ainoastaan jollain kulkupelillä, oli se sitten fillari, moottoripyörä tai auto, mutta pelkät lenkkarit ei kulkupeliksi riitä, vaan pyörät pitää olla alla.

Mielikuvamme Finnlinesista oli ennen tätä reissua jotakuinkin hatara. Tiesimme sen ennen kaikkea yhtiön lippulaivareitistä Helsingistä Saksan Travemündeen. Finnlines on nimittäin ainoa yhtiö, jolla pääsee laivalla auton kanssa Saksaan, muuten vaihtoehdoiksi jää kiertää Ruotsin (ja Tanskan) tai via Baltican kautta. Sen lisäksi en oikeastaan edes tiennyt minne muualle Finnlinesin kyydillä pääsisi. Nyt jälkikäteen olen tässäkin fiksumpi ja tiedän, että näillä rahti-matkustaja-aluksilla voi matkustaa Saksan lisäksi myös Ahvenanmaalle ja Ruotsiin (Kapellskär ja Malmö). Matka Naantalista, 70 kilometriä Tukholman yläpuolella sijaitsevaan, Kapellskäriin kestää kahdeksan tuntia ja lähtöjä on kaksi päivässä, aamu- ja iltalaiva. Välissä stopataan Ahvenanmaalla Långnäsissä.

Katso videotunnelmat laivalta alla olevalta videolta!

 

Naantali – Kapellskär reitin erikoisuus – ateriat kuuluvat hintaan

Ei Itämeren risteilyillä tai reittimatkoilla ole totuttu siihen, että ruoat kuuluisivat matkan hintaan. Finnlinesin Naantali – Ruotsi väli on kuitenkin tähän iloinen poikkeus, sillä täällä matkustaja saa astella buffettiin kulkematta kassan kautta.  Mitään gourmet -elämystä ei kuitenkaan kannata odottaa. Allekirjoittanut tunnetaan nirsona, mutta vatsa tuli täyteen niin aamupalalla, brunssilla kuin illallisellakin. Pääsimme testaamaan ne kaikki (illallisen jopa kahteen otteeseen), koska vedimme putkeen reittimatkat molempiin suuntiin. Erikoisruokavalioisten kannattaa ehkä varmuudeksi varata vähän myös omaa evästä mukaan, sillä ainakin vegaaneille voisi jäädä nälkä. Ruoka oli kotiruokatyyppistä perusruokaa. Illalliselta löytyi myös useita salaatteja.

 

Hyttimatkustusta halvalla tai hienosti

Finnlinesin laivoilla hyttien koot vaihtelevat yhdeksän neliön pienestä, ikkunattomasta sisähytistä 38 neliön owners sviittiin. Meille ei kertynyt kokemusta kummastakaan näistä, mutta junior mallin kulmasviitti oli kuitenkin erittäin iloinen ylläri. Vaikka lähdettäessä ei Naantalissa aurinko paistanut, meillä oli hytin oven avatessa naamat kyllä aivan Naantalin aurinkona. Tilaa löytyi oikein kivasti ja keskellä huonetta oli iso taulutelkkari. Ei sillä, että olisimme sitä ehtineet kertaakaan avaamaan. Suurin osa matkustajista matkustaa toki huomattavasti vaatimattomammissa hyttiluokissa. Pääsimme käytävältä kurkkaamaan muutamiin hytteihin ja perustason hytit näyttivät nekin oikein mukavilta ja siisteiltä. Niissä oli myös selvästi hillitympi värimaailma kuin meidän iloisen punaisessa sviitissämme. Kahdeksan tunnin reittimatkalla sviitistä ei paljoa ehdi nauttia, mutta sen sijaan 29 tuntia kestävällä Helsinki – Saksa välillä se alkaa jo tuntua sijoituksen arvoiselta.

Rauhallinen laivamatka

Finnlinesin laivoilla ei biletetä, niiltä ei löydy karaokea tai yökerhoa. Tämän vuoksi matkustaminen näillä laivoilla on hyvin rauhallista ja siksi lapsiperheiden ja iäkkäämpien matkustajien suosiossa. Baari ja isot, mukavat oleskelualueet silti löytyy. Juomat olivat jopa yllättävän edullisia. Enemmän Saksan kuin Suomen hintatasoa, joka on varmasti Suomesta lähtevälle tai sinne palaavalle iloinen yllätys. Sama linja jatkui myös taxfreen puolella ja väittäisin hintatasoa monissa tuotteissa jopa selvästi paremmaksi kuin monilla muilla Itämerellä liikkuvilla laivoilla. Taxfreen puolelta löytyi myös pieni valikoima merihenkisiä vaatteita ja houkuttelevan näköisiä kauneudenhoitotuotteita.

Koska matka Naantalista Ruotsiin kestää niin vähän aikaa, ei laivalla oikein edes ehdi kaipaamaan mitään ohjelmaa. Maisemat saaristossa ovat kauniit ja hyvällä säällä aikaa voi viettää laivan aurinkokannella. Sieltä löytyy vähän tuulensuojaakin ja tuulta pelkäämättömät voivat kivuta vielä yhden tason ylemmäs helikopterikannelle, josta aukeaa kaikkein komeimmat maisemat. Sieltä näkee joka suuntaan sekä laivan että meren. Jos onnistuu palelluttamaan itsensä kannella, voi onneksi mennä saunaan ja poreammeeseen lämmittelemään (tai laittaa hytin lämmityksen täysille, kuten allekirjoittanut teki).

Lapset oli huomioitu leikkipaikalla, mutta mitään varsinaisia lastenhoitopalveluita tai ohjelmaa lapsille ei järjestetä. Myös koiramatkustajat ovat Finnlinesin laivoille tervetulleita ja karvaisia matkustajia näkyikin laivalle tultaessa ja sieltä poistuttaessa useampia. Matkan ajan ne olivat kuitenkin omissa hyteissään.

Tarkoituksellisia laivamatkoja suomalaisten tarjoamina

On muistettava, että Finnlinesin laivojen ensisijainen tehtävä ei ole kuljettaa matkustajia, vaikka ne siinäkin onnistuvat erinomaisesti ja asiakaspalvelu on hyvällä tasolla. Nämä laivat ovat suurimmaksi osaksi rahtilaivoja ja samalla niiden liikkuminen merellä on erittäin merkityksellistä. Suurin osa päivittäistavarakaupoista löytyvistä tuoretuotteista matkaa tiensä kauppaan Finnlinesin kyydillä. Saksan lautan aikataulu on matkustajalle hieman hankalan tuntuinen, koska se lähtee keskellä yötä. Rekkaliikenteen kannalta se on kuitenkin hyvin oleellinen, koska se on viilattu sen mukaan, että etelämmästä liikkeelle lähtenyt, tuoretuotteita kyydissään kuljettava rekka ehtii kyytiin ja näin me saamme muualta Euroopasta tänne mahdollisimman tuoreita vihanneksia, kukkia yms. Tämä tekee näistä laivamatkoista mielessäni paljon merkityksellisempiä sillä suurin osa matkustajista ei ole hupimatkalla, vaan töissä liikuttamassa auton ratissa hyödykkeitä meille syötäväksi ja hyödynnettäväksi. Siinä samalla mukaan mahtuu vähän muitakin matkustajia, joiden matkan tarkoitus saattaa olla ainoastaan nauttia matkailusta Pohjoismaissa tai Keski-Euroopassa.

Laivan suomalainen kapteeni

Finnswanilla on kilometritolkulla autokantta.

Miksi valita Finnlines laivamatkalle Ruotsiin?

  • Kaikki työntekijät ovat suomalaisia, palvelu on hyvää, eikä tarvitse miettiä millä kielellä kommunikoi.
  • Nopea Itämeren ylitys Ruotsiin. Matka taittuu parisen tuntia vikkelämmin kuin niillä monille tutummilla varustamoilla. (Johtuen tietysti eri satamista Naantali/Kapellskär kuin mitä muut varustamot käyttävät.)
  • Rauhallisuus. Ei meluavia bilettäjiä, ei oksennuksia käytävillä.
  • Kompaktissa koossa kaikki tarvittava. Kun kaikki oleellinen (ravintola, baari, taxfree, ns. ”olohuone” ja lasten leikkipaikka sekä aurinkokansi) löytyvät samalta kannelta, on laiva helppo ottaa nopeasti haltuun.
  • Erinomaiset aikataulut molempiin suuntiin, jos haluaa välttää ruuhkat tai lähteä aamulautalla pk-seudulta ilman aamuyöllä liikkeelle lähtöä.
  • Reittimatkan hintaan kuuluvat ruokailut.

Mitä kannattaa huomioida Finnlinesin laivamatkaa varatessa

  • Ei mahdollisuutta ostaa ruokaa, jos on erityisruokavalio. Laivalla on vain kaikille yhteinen buffet -ruokailu (Helsinki – Saksa reitillä ruoka ei kuulu hintaan ja vaihtoehtoja on enemmän).
  • Laivalla ei ole mitään erityistä viihdettä, eikä esimerkiksi lastenhoitopalveluja.
  • Laivalle ei pääse ilman kulkuvälinettä. Kulkuvälineeksi kelpaa auton sijaan myös fillari.
  • Finnlinesille ei voi ostaa risteilyä, ainoastaan reittimatkan eli laivasta on poistuttava määränpäässä. Aina.

Me nautimme merimatkasta Finnlinesin kyydissä. Maisemat tällä reitillä ovat kauniit ja paluumatkalla auringonlasku hiveli silmiä. Siellä oli koko bloggaajaporukka palelluttamassa itseään kesäisenä iltana kannella ja ihastelemassa maisemia ilta-auringossa. Seuraavana aamuna, kun laiva saapui Naantalin satamaan aikaisin seiskan aikaan, olimme jo nauttineet aamupalan. Aikaisesta paluusta johtuen meille jäi koko päivä aikaa ja kävimme nopeasti tutustumassa kauniiseen Naantalin kaupunkiin ja suuntasimme vielä koko päiväksi Saariston pienelle Rengastielle. Aivan mahtava kesäviikonloppu!

Naantali

Miltä laivamatka Finnlinesilla sinusta kuulostaa? Oletko jo kokeillut tai onko suunnitelmissa? Voit käydä kurkkaamassa reittimatkatarjontaa ja hintoja Finnlinesin sivuilta.

Käy lukemassa lisää kokemuksia Finnlinesista muiden matkalla mukana olleiden bloggaajien blogeista:

Tasty Travelissimo, Mutkia Matkassa, Passionate Traveller ja Sampanjaa muovimukista

 

Pysy mukana ja ota myös uusi youtube-kanavamme seurantaan:

Facebook | Youtube | Bloglovin | Instagram

Comments

  • Tauno Leppäkoski
    27.6.2018

    Kiitos kivasta raportista! Näillä paateilla en olekaan seilannut pitkään aikaan, ehkä joskus 1990-luvun alkupuolella viimeksi. Hyvin erilaiselta näyttää verrattuna entisiin tiloihin. Täytyypä testata, kun tulee siihen tilaisuus.
    En ole aivan varma, mutta muistaisin laivan silloin ajaneen Tukholman ja Turun välllä. Laivoilla oli varsin ystävällinen ja avulias henkilökunta. Kerran olimme jääneet jumiin E-nelosella vähän Tukholman eteläpuolella kolarin takia. Oli syksyn ensimmäisen liukkaat kelit ja monet ajelivat vielä kesärenkailla. Olimme tutustuneet erääseen laivan myymälässä työskentelevään naiseen edellisillä matkoilla ja meillä oli hänen kännykkänumeronsa. Soitimme hänelle, että tulemme luultavasti vähän myöhässä satamaan. Hän lupasi puhua kapteenin kanssa. Pääsimme aikanaan irti sumasta ja ajoimme pikavauhtia läpi Tukholman. Siellä laivan odottikin meitä ja paria rekkaa.

    reply
  • Miklu
    27.6.2018

    Finnlinesin säännöllisesti matkustajia kuljettavat laivat ovat käsittääkseni kulkeneet Ruotsin päässä Oxelösundiin, Norrköpingiin ja Kapellskäriin. Eipä se autojen kuljettaminen Tukholmaan olekaan kovin tehokasta, kun avomereltä kestää liki puoli päivää päästä Tukholmaan ja takaisin. Kapellskär taas on ihan Ahvenanmeren laidalla.

    Joku risteilylauttoja simppelimpi laiva Turun ja Tukholman välillä on siis todennäköisesti ollut Siljan Sea Wind Line -brändillä liikennöimä entinen Tanskan salmien junalautta, jossa tilat ovat varmasti olleet ahtaammat ja vielä yksinkertaisemmat kuin Finnlinesin laivoissa.

    Olen kerran mennyt Naantalista Kapellskäriin päivävuorolla, ja ainakin valoisaan aikaan matka kului ihan mukavasti ja rauhallisesti omiin juttuihin ja maisemiin keskittyen. Harkitsisin varmasti Finnlinesillä menemistä, jos olisi tapana matkailla omalla autolla, mutta nyt ei sellaista ole näköpiirissä vuosiin.

    reply
  • 3.8.2018

    Moikka! Meillä on Suomeen paluu Keski-Euroopasta kohta edessä ja etsin tietoa lautoista, jos ei tultaisikaan Via Balticaa vaan tsekattaisiin Tanskan isot sillat. Tämä Finnlines kiinnostaisi ehdottomasti sen takia, että lautat kulkevat rahdin takia ns. muutenkin eivätkä vain huvimatkalla. Meidän ajankohdalle matka on valitettavasti aika paljon kalliimpi kuin esim. Viikkarila, mutta toisaalta hintaan sisältyvät ateriat kompensoisi. Sitä vielä jäin miettimään, että millainen on Naantaliin saapumisen aikataulu laivalla? Ilmeisesti hintaan sisältyy myös aamiainen, joten sitä sitten tarjoillaan joskus kukonlaulun aikaan? Alkoiko tälläkin yhtiöllä hyttisiivous selvästi ennen satamaan saapumista (Viikkarihan uhkaa jo ainakin tuntia ennen tulevansa aamulla hätyyttelemään unisia matkustajia)? Kiitos jo etukäteen jos viitsit kertoa saapumisesta vielä tarkemmin!

    reply

Post a Comment

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit sed.

Follow us on