USA -Kanada Roadtrip osa 10 – Seattle & maailman suurin rakennus
Tomi tässä hei. Joudun nyt hetkeksi kaappaamaan Elinan blogin koska eihän se osaa sanoa noista lentokoneista mitään. Vuorossa siis se pakollinen (tylsä) lentokonepäivitys Seattlesta. Kun Elina puolisen vuotta sitten ehdotti syyslomakohteeksi Yellowstonea, en ollut niin järisyttävän innoissani. Hetken asiaa tutkittuani totesin kuitenkin, että sinne olisi järkevintä mennä Seattlen kautta ja sen jälkeen minäkin olin täysillä lähdössä. Seattle nimittäin on lentokonespottailijan unelmakaupunki.
27.9.2013
Edellisen yön majoitus oli valittu Everettistä sen takia, että Boeingin lentokonetehdas ja Future of Flight sijaitsivat muutaman kilometrin päässä. Aamulla siis kamat autoon ja lyhyt ajo Boeingin tehtaalle. Boeingin tehdasrakennus on tilavuudeltaan maailman suurin
rakennus ja se on tosiaan VALTAVAN kokoinen.
Future of Flight maksaa 20$ joka sisältää pääsyn näyttelyhalliin jossa on esillä Boeingin koneiden osia ja kerrotaan lentokoneiden teknisestä puolesta ja Boeingin innovaatioista ilmailun saralla.
Näyttelyhalli oli ehkä pienoinen pettymys, ei mitään kovin erikoista ja melko suppea. Tehdaskierros on toinen osa joka kuuluu sisäänpääsymaksuun ja se on se juttu miksi paikassa kannattaa ehdottomasti käydä, jos lentokoneet kiinnostavat vähääkään. Itseasiassa Elinakin koki kierroksen hyvin mielenkiintoiseksi vaikkei lentokoneista olekaan kiinnostunut muuten kuin pakosta. Tehdaskierrokselle ei valitettavasti saa ottaa mukaan minkäänlaista kameraa joten omia kuvia ei sieltä ole. Seuraavat kolme kuvaa siis lainattuja, jotta saatte hieman käsitystä millaisesta paikasta on kyse.
Tässä rakennuksesta
valmistetaan Boeingin laajarunkokoneet, 747, 767, 777 ja
uusimpana mallina 787 Dreamliner.
Kierros oli huikea kokemus tälläiselle minunlaiselle lentokoneintoilijalle. Hienoa, että Boeing tarjoaa mahdollisuuden tutustua tehtaaseen asiasta kiinnostuneille. Kierrokselle mentiin Future of Flightsista bussilla noin kilometrin matka. Mukana oli opas, joka kertoi faktoja bussissa ja selostus jatkui tehtaalla. Kierros kesti noin tunnin.
Huikeaa oli myös mielestäni kuinka paljon uusia koneita on ympäri kenttää ja kuinka läheltä osan niistä näkee, aidan takaa tosin. Future of Flightin katolla on erittäin hyvä näköalatasanne josta näkee lähes koko alueen ja laskeutuvat koneet. Kentällä ei juuri muuta liikennettä ole kuin uudet koneet joilla lennetään koelentoja. Vierailumme aikana ei mitään erikoista näkynyt ilmassa. Sekin on vähän tuuripeliä jos sattuu paikalle juuri silloin kun isommat koneet liikkuu. Olisin erityisesti halunnut nähdä Dreamlifterin, mutta sellaista ei juuri tuona päivänä kentällä valitettavasti ollut.
Näköalatasanteelta kuvattu Southwestin B737.
Uusia koneita kentällä.
Yksi B747-8 ja neljä B787-8.
Ennenkuin suunnattiin Seattlen toisella laidalla sijaitsevaan seuraavan yön majoitukseen, kierreltiin vielä Elinan harmiksi kentän ympäri. Halusin kuvata joitain koneita mistä en edellisenä iltana saanut hyvää kuvaa.
Japaniin menossa oleva B747-8KZF vielä ilman moottoreita.
Ensimmäinen, vuonna 1963 valmistunut B727.
Ihmetelkää nyt hetki näitä kuvia. Seuraavakin päivitys koskee samaa aihetta (ellei Elina ehdi välissä kirjoitella jotain muuta), mutta sen jälkeen päästän taas Elinan takaisin puikkoihin ja aiheet käsittelee varmasti jotain muuta kuin lentokoneita. Kiitos ja anteeksi.
Anonyymi
Kysymys Tomille: lentäisitkö Dreamlinerilla Atlantin yli? 🙂
Tomi Björklund
Mielelläni lentäisin. Ei ole vielä sattunut matkasuunnitelmiin sopivaa legiä mitä lennettäisiin Dreamlinerilla. Lentoja varatessa hinnan lisäksi ehdottomasti on merkitystä millä koneella lennetään.
Anonyymi
Mallin akku(?)ongelmat eivät siis epäilytä? Täällä matkakumppani meinasi tyrmätä valtameren ylityksen nimenomaisella konetyypillä…